Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Är vi en del av problemet – eller lösningen?

Publicerad: 26 Oktober 2020, 06:39

”Jag ber dig som läser att ta nedan punkter i beaktning och fundera på hur vi kan driva förändring”, skriver Chris Drake

Chris Drake, konsult på OMD, uppmanar byråbranschen att sluta hyckla och tillsammans sätta upp riktlinjer för åtgärder i klimatfrågan.


Ämnen i artikeln:

OMD

Jag är konsult på en mediebyrå, men jag är också människa. På ytan kan detta inte verka alltför paradoxalt. Men jag är inte ensam i den här branschen att känna en personlig intressekonflikt mellan att både stå för positiv förändring i klimatfrågan och samtidigt driva konsumtion. Det har gått så långt att flera miljöorganisationer, vars grundläggande uppgift är att hitta lösningar, varit motvilliga till att ens inleda en dialog med vår bransch som så tydligt är en del av problemet. Det här är ingen kritik riktad till dessa organisationer, det är snarare en spegling av hur vi som industri aldrig tagit upp det här problemet, trots goda avsikter. 

Vi står dock inte maktlösa i frågan. Att vi som experter kan vägleda och påverka företagens beslut (att skapa gröna och hållbara affärsmodeller och tjänster) är såväl unikt som kraftfullt. För att inte nämna hur vi direkt kan påverka miljarder av kronor i investeringar i medier som antingen hjälper till att driva positiva åtgärder eller potentiellt finansiera desinformation om klimatförändring. Att inte använda detta till något positivt är inte bara försumligt, det sätter oss på fel sida av den absolut viktigaste frågan under vår (och våra barns) livstid. 

Jag uppmanar härmed att vi som bransch sätter upp tydliga riktlinjer för meningsfulla åtgärder i klimatfrågan. Jag ber dig som läser att ta nedan punkter i beaktning och fundera på hur vi kan driva förändring. Känn dig helt fri att dissekera och kritisera, det betyder åtminstone att vi har inlett en diskussion.

Var målgruppens röst i styrelserummet

Gen Z är arga. ”Det är som att stanna på en drive through på väg till en eldsvåda” skrev Greta Thunberg i DN härom veckan. I takt med att den yngre generationen alltmer gör sig hörda i hur de röstar (det kommande amerikanska valet kommer vara det sista där boomers har majoritet) och hur de konsumerar. De här nya värdegrunderna kommer oundvikligen ta död på de företag som landat på fel sida av argumentationen. Det är vårt ansvar att empatisera med de här målgrupperna och att främja tjänster, medier samt företag som förutspår och agerar på den nya sentimentaliteten. Alltså företagen som vågar gå bortom kortsiktig vinning till fördel för ett längre, mer hållbart varumärkes-perspektiv. Vi bör göra detta, inte bara för att det känns rätt, men även för att det är det mest ansvarsfulla att göra ur ett rent affärsperspektiv.

Utbilda dig

Om vi ska vara effektiva i den här insatsen behöver vi också inse hur felinformerade vi är när det kommer till klimatförändringar. Vi som individer och företag behöver förstå varför Parisavtalet vill begränsa uppvärmningen till 1,5 grader och vart vi är på väg med nuvarande utveckling (Vi når 3,2 grader om vi når alla ländernas mål. Källa: UN emissions Nov 19). Hur mycket av Sveriges plast som återvinns och vart resten hamnar (svaret är 9-12%, förvånansvärt lågt på grund av att vi i Sverige fortfarande räknar förbränning som återvinning). Om är utbildade kan vi bättre göra en differentiering mellan ”green washing” och faktiska lösningar. Vi kan då använda trovärdig fakta för att skapa mål och riktningar som företag kan arbeta emot. Som en start på detta föreslår jag att utvecklar en gratis ”grön” utbildning tillsammans med miljöorganisationer som till exempel Jordens Vänner som aktivt drivs igenom av alla byråer.

Stötta gröna företag

Innan vi kan stötta ”gröna företag” behöver vi först kunna identifiera dem. Som gamla medierävar vet vi att mätning är första steget mot förbättring. Men hur mäter vi hur grönt ett företag faktiskt är? I klimatfrågan är det ganska svart på vitt, är ett företag (och påverkan från dess tjänster och produkter) koldioxidpositivt eller koldioxidnegativt. Såklart finns det värde i att hjälpa företag gå mot rätt riktning, men här behövs oberoende experter (inte lobbyister) för att göra den distinktionen som till exempel BCorp Certifikat). I slutändan kan stater komma att reglera bort sämre aktörer men innan dess föreslår jag att vi som bransch ger till företag som uppfyller experternas krav incitament i form av sänkta avgifter eller timpriser.

Stötta grön media

Vad som definierar ett grönt medieföretag är en ännu mer grumlig fråga. En mätning bör såklart innehålla koldioxidutsläpp (vilket tyvärr skulle drabba offlineaktörer) men detta kan också vägas mot företagens syfte såsom ansvarsfull informationsspridning. Distribution av faktabaserad kunskap kring klimatförändringar och motiveringen av åtgärderna är troligen det viktigaste verktyget vi har. Om vi kan utveckla ett grönt ratingsystem för medieföretag, certifierat av tredjeparter som exempelvis IAB:s partnerskap med Svanen, så skulle byråer kunna göra medieplaner för varumärken med valet att vitlista eller svartlista medier.

Var inte en hycklare

Utöver medieföretag och varumärken så behöver såklart även byråbranschen hitta rätt mekanismer. Att 30 000 människor flyger till Cannes varje år är en kul fest, men det gör oss till enorma hycklare om vi ska driva positiv förändring i klimatfrågan. En guldkant i hyckleriet är dock att covid-19 har visat att vi kan förändra vårt beteende när vi måste.

Så om du är intresserad av att driva förändring. Vänta inte. Hör av dig och låt oss forma en grupp av likasinnade personer och ta fram ett ramverk som vi kan mäta oss själva mot. Förhoppningen är att vi inifrån branschen kan se till att vi är en del av lösningen och inte problemet.

Chris Drake , konsult OMD

Ämnen i artikeln:

OMD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.