Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Annonsör – dubbelkolla siffrorna du hör"

Peter Mackhé, chef för mediefrågor, Sveriges Annonsörer.

DEBATT. Ett år efter lanseringen av Poddindex har poddbranschen blivit långt mer transparent och korrekt när det kommer till redovisning av räckvidd. Men det finns fortfarande en del kvar att jobba på och en stor del i ansvarsbördan ligger hos oss annonsörer. Det skriver Peter Mackhé, chef för mediefrågor på Sveriges Annonsörer.


Publicerad 2019-02-15 08:46

Ämnen i artikeln:

Poddindex

Dela artikeln:

För drygt ett år sedan lanserades Poddindex. Bakgrunden var ett behov av en verifierad räckviddsmätning för poddar.

Investeringarna i poddar har senaste åren ökat rejält, men innan Poddindex fanns ingen officiell teknisk mätning för poddar. 

Poddindex, framtagen av Sveriges Annonsörer, tillsammans med Sveriges Radio, Nent, Acast och Bauer Media kom att lösa detta problem. Alla som är listade på Poddindex har fått genomgå en certifieringsprocess för att få sin data granskad och validerad, och siffrorna avser faktisk räckvidd hos svenska podcasts.

Efter lanseringen uppkom att statistiksiffrorna hos ett antal poddare varit ordentligt uppblåsta och de fick krypa till korset. Annonsörer kunde enkelt dubbelkolla statistiken de fått, mot Poddindex. 

I dagens digitala värld är data nyckeln, men bara om den är korrekt. För de som inte kan leverera korrekta siffror, är risken stor att de hamnar utanför. Men, och här kommer ett viktigt men in. För att aktörer ska leverera korrekta siffror, krävs att vi annonsörer ställer krav och röstar med plånboken när det kommer till medieval. 

Fortfarande, trots officiella mätningar, slänger sig en del med räckviddssiffror från icke certifierade källor, och blandar ihop begreppen. 

Och att medieköpare fortsätter att rekommendera/köpa annonsering i poddar som inte har korrekta siffror kan få konsekvenser för poddbranschens framtid. 

Att få samtliga poddar listade på Poddindex är vår målsättning. Det fyller en väldigt viktig funktion och är något som gemensamt kommer gynna hela branschen, men det förutsätter att annonsör och köpare blir mer medvetna och värderar detta i sin medieplanering. 

Den svenska poddcastmarknaden växer stadigt. Enligt Orvesto Konsument, som nyligen presenterade Poddtoppen för maj–augusti 2018, ökade konsumtionen av poddcastlyssnandet under sommarmånaderna och ersatte till och med print och digital läsning till viss del. 

Hur vi konsumerar ljud har lett till ett uppsving för hela etermediecirkeln, och poddvärlden i synnerhet. 

En gemensam branschvaluta har gett oss en spelplan där vi alla spelar efter samma regler. 

Som alltid finns det utvecklingspotential och vi har under årets gång gjort en del förändringar. Vi för också samtal med flera aktörer för att få så många som möjligt anslutna till Poddindex. För ju fler som redovisar sina siffror på samma sätt, desto bättre för branschen som helhet. 

Mätvalutor ger oss dels mätbarhet och dels transparens, en bransch där aktörer mäts på samma sätt och på samma villkor ger oss samma förutsättningar för att vi ska kunna arbeta så effektivt som möjligt med vår kommunikation. 

Problemet när man inte redovisar granskade och validerade siffror från en tredje part som synar allt är att vissa medier börjar plussa ihop siffror för att visa en större räckvidd än den faktiska. Så var noga med att granska den eventuella bluffen. 

Plattformar som inte öppet redovisar sina siffror går inte att lita på fullt ut. I en era av osäkerhet kring mätningar agerar tredjepartsmätningar som en objektiv part, helt enkelt en garant som granskar och jämför data enligt en tydligt satt valuta. 

Det är essentiellt för branschens utveckling och trovärdighet att vi så korrekt som möjligt kan presentera lyssningsstatistiken för olika poddtitlar. Vikten av branschgemensamma valutor har aldrig varit större än nu.

Peter Mackhé, chef Mediefrågor, Sveriges Annonsörer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.