Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Ängslighet kring vad influencer marketing ska kosta”

Det finns vissa som tycker att uttrycket ”influencer” har passerat utgångsdatum, eller till och med medför en negativ klang. Trenden där influencers själva tar bort titeln och hellre kallar sig content creator eller entreprenör fortsätter att växa, skriver Starcoms vd Linda Palmgren, som ger sin syn på framtiden för influencer marketing.

Publicerad: 24 Januari 2020, 06:43

Starcoms vd Linda Palmgren anser att det finns en ängslighet kring vad en influencer markering-strategi ska innehålla och inte minst vad den ska kosta.


Ämnen i artikeln:

StarcomInfluencer marketing

Idag finns ofta en ängslighet kring vad en influencer markering-strategi ska innehålla och inte minst vad den ska kosta. Ofta är grunden baserat på vilken kategori profilerna tillhör. 

Jag tror att det kommer att förändras. 

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Först och främst, kategoriseringen av influencers baserat på följarantal oavsett kändisar, profiler med större räckvidd eller mindre räckvidd skapar fokus på antal följare istället för innehåll, storytelling, spridning, räckvidd och resultat. Tiden när det skapades en strategi enbart för influencer marketing är förbi och vi kommer att se en ökad integrering av innehåll som helhet och spridning därtill. 

Den ökade användningen av AI är i sin linda och självklart kommer detta ta ytterligare fart. Från att hitta rätt influencers, till att rekommendera innehåll och ämnen, format, kanaler och optimering så kommer artificial intelligence och machine learning att spela en mycket större roll för influencer marketing framåt. Med det kommer kostnaderna för att engagera influencers bli mer standardiserade. 

Endast marknadsplatser som erbjuder kompletta tjänster och integrerad möjlighet att addera räckvidd kommer att finnas kvar, och relationer med influencers kommer att förbättras avsevärt med lösningar för hantering av innehåll och statistik i realtid kopplat till effekt och resultat. 

Valutan för influencer marketing

Influencer-plattformar som har säkerställt API-åtkomst kan beräkna och rapportera verklig ROI på influencer-kampanjer. Siffrorna som inkluderar visningar, räckvidd, engagemang och likes mäts, men faktum är att samtliga plattformar utvecklar egna algoritmer för att utvärdera samarbeten. 

Så för annonsörer som använder olika plattformar är det näst intill omöjligt att jämföra utfallet och där vi som mediebyrå fyller en viktigare roll än någonsin att förtydliga KPI:er mot resultat. 

Valutan för influencer marketing är omdiskuterad, men komplexiteten är given att utanför räckviddstal och engagemang inkludera produktioner, särskilja värdet på personliga varumärken och nedlagd tid på att skapa innehållet för aktuellt kanalval. Det krävs tydligare riktlinjer som är gemensamma för samtliga aktörer, för att förenkla strategi och köpprocess. 

Det är dags att flytta fokus från valuta och följarantal till ett tydligt ramverk som ger rätt förutsättningar att skapa önskad effekt och resultat. 

Linda Palmgren
Vd Starcom

Ämnen i artikeln:

StarcomInfluencer marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.