Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Alla seriösa bedömare vet att digitaliseringen innebär svåra utmaningar”

Peter Larsén gör misstaget att reducera tidskriftsbranschen till en icke förändringsbenägen bransch för fritidsintressen. Men sanningen är betydligt mer komplex än så, skriver Sveriges Tidskrifter i en replik på repliken.

Publicerad: 3 December 2019, 08:10

Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld och Helle Klein, ordförande.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

Detta är en replik på repliken: Magasinförlagen har gjort för lite för sent

Ett av de vanligaste misstagen som görs i analyser av journalistikens samhällsförstärkande roll är att enbart se dagspressen som en nyckelspelare för den demokratibärande roll medier har i samhället. Denna fördom märks också i Peter Larséns beskrivning av vår bransch i Dagens Media (29/11) där vi reduceras till en icke förändringsbenägen bransch för fritidsintressen. Dessutom skriver han att hela tidskriftsbranschen i Sverige och världen gjort för få och för sena innovationsinsatser för att anpassa sig till digitaliseringen. Men alla seriösa bedömare vet att det pågående paradigmskiftet också inneburit svåra utmaningar för många därför att två affärsmodeller måste leva sida vid sida. 

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

”Samtidigt som vi satsar stora resurser på digitalisering och det finns många heldigitala tidskrifter, måste branschen parallellt möta de kunder som väljer papperstidningen framför andra alternativ.”

I tidskriftsbranschen föredrar fortfarande många kunder våra analoga produkter. De vill helt enkelt hellre ha en fysisk tidning än en digital. Av vår omsättning i Sverige på 7,6 miljarder kronor kommer 72 procent från tryckta tidskrifter. Samtidigt som vi satsar stora resurser på digitalisering och det finns många heldigitala tidskrifter, måste branschen parallellt möta de kunder som väljer papperstidningen framför andra alternativ. Detta försvåras allvarligt av Postnords portohöjning som rent konkret innebär att mindre resurser kan läggas på journalistik i Sverige. Staten å sin sida bör säkerställa att Postnords samhällsuppdrag innefattar distribution av tidningar och tidskrifter i hela landet. 

 

Helle Klein

Ordförande Sveriges Tidskrifter

Kerstin Neld

Vd Sveriges Tidskrifter

 

LÄS OCKSÅ: ”Postnords agerande hotar mediemångfalden”

Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.