Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Debatt:"Doubleclick dödar internet som annonsmedium"

Publicerad: 5 December 2000, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:27

Här är debattinlägget om annonsnätverk som utlovat i dagens nummer av Dagens Media. Debattör: Nicholas Högberg, vd på Spray.


De annonsörer och sajter som använder Doubleclick och andra säljnätverk har

inte förstått poängen med internet som annonsmedium. Den räckvidd Arvinius & Co

(Göran Arvinius, vd, Doubleclick, reds anm) bygger upp med hjälp av hundratals

sajter i sina nätverk saknar både finess, känsla och möjlighet att påverka den

miljö annonsen publiceras i. Att använda ett säljnätverk är dyrare än att bygga

upp en egen säljavdelning. Det försämrar på lång sikt internettjänsterna ?

pengar som skulle gå till produktutveckling går istället till säljnätverken,

helt i onödan. På sikt hotar dessa nätverk att döda internet som annonsmedium.

Bara för att det handlar om internet kan man inte automatisera annonseringen

och bara sälja räckvidd till ett antal datorer. Vilken annonsör vill bara få ut

sitt budskap till ett visst antal individer oavsett vilka de är, i vilket

sammanhang de ser annonsen eller vad de har för intresse? För att skapa

kreativa annonslösningar och tillföra ett värde för sina annonsörer måste man

känna sin produkt till 100 procent.

Jämför man med den traditionella medievärlden är det en väsentlig skillnad att

annonsera i Dagens Nyheters sportsidor jämfört med att annonsera i Aftonbladets

Sportbilaga. Man når kanske lika många människor, men det är stor skillnad på

vilken miljö annonsen presenteras i och vilka unika individer man träffar.

Om du funderar på att köpa annonser via ett säljnätverk bör du fundera på detta

först:

1. Den sajt som säljer via ett nätverk kommer aldrig att anstränga sig lika

mycket för att tillgodose ditt behov som om du pratar direkt med sajten. För

att du som annonsör ska får bästa möjliga kreativa upplägg och uppmärksamhet

krävs en organisation som faktiskt känner sin produkt och kan vara med och

påverka den.

2. Du får inte lika mycket information och känsla för produkten du annonserar

för, om du köper en paketlösning hos ett säljnätverk. Det är inte troligt att

ett nätverk med 100 sajter och 30 säljare har samma känsla för produkten som en

sajt med 20 egna säljare.

3. Nätverken har inte samma snabbhet att korrigera kampanjer som de sajter med

egen försäljningsavdelning har. Med en kortare time-to-market ges bättre

förutsättningar att lyckas med kampanjen.

4. De sajter som inte är involverade i försäljningen av sin egen produkt har

inte samma incitament att kontinuerligt utveckla den efter annonsörernas krav.

Det kommer i slutändan drabba dig som annonsör.

Doubleclick och de andra säljnätverken säljer en stor mängd anonyma kontakter.

De stora portalerna säljer däremot varumärke, miljö och ett sammanhang där

deras besökare identifierar sig med oss. Vi tror att det faktum att

våra besökare valt Spray är värdefullt för de som annonserar hos oss.

I internetbranschen pågår en konsolidering. Tror man att den kommer att fortgå

innebär det att ett fåtal större aktörer kommer att stå för en större del av

den totala räckvidden och därmed merparten av annonsförsäljningen. Frågan är då

vad som händer med Doubleclick och övriga nätverk? Risken är att de får ta hand

om de mindre sajter som blir över.

Nicholas Högberg, vd Spray Sverige

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.