Gå direkt till textinnehållet

De tog hem pris i Spinn

Guld för Årets bästa pr-kampanj går till BCW med ”PU:REST” för IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige.

Igår torsdag utsågs vinnarna i Sveriges största pr-tävling Spinn. Kolla in samtliga pristagare här.

Årets business to business

PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, BCW

Juryns motivering:

"Alla konsulter som vill ut och sälja vill ha goda argument med sig i portföljen. Här fick konsulterna en låda öl brygd på vatten från toan. Det borde få kunderna på fall".

 

Årets content marketing

En annan Anna – Assistans för dig, Kärnhuset

Juryns motivering:

"Årets vinnare i content marketing har lyckats skapa content som väcker alla känslorna på en och samma gång. Årets vinnare har lyckats visa vad rehabilitering handlar om: kampen om att komma tillbaka".

 

Årets influencerkampanj

Berg flyttar ut – Svenska Spel, Jung Relations

Juryns motivering

"Influeraren i denna kampanj var inte hemma utan jobbade på bortaplan. Det var ett udda grepp som gick hem hos juryn och gav uppdragsgivaren en fullträff i pr-krysset".

 

Årets innovationskampanj

The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp

Juryns motivering

"Med hjälp av artificiell intelligens kunde en framliden svensk hjälte göra en ny viktig insats och ta en central plats i de globala ledarnas diskussion. Vem hade trott det på 40-talet då Raoul Wallenberg kämpade för att rädda liv i Europa".

 

Årets integrerade kampanj

Fotboll utan Fylla – IQ, IQ

Juryns motivering

"Den här kampanjen tar begreppet integrerad kampanj till en ny nivå. med Facebook, workshops, poddar, partnerprogram, skådespelare och blåsa i mätare, fick IQ inte bara en kampanj utan ett helt åtgärdsprogram mot fylla på fotbollsmatcher".

 

Årets konsumentkampanj

Surfbältet – Tele2 Sverige, Prime Weber Shandwick

Juryns motivering

"Alla med lite halvtråkiga produkter och tjänster behöver en story att berätta för konsumenterna. Och vilken fantastisk story gick det inte att hitta i Norrland. Även för en teleoperatör".

 

Årets non-profit

Stoppa skitsnacket – Locker Room Talk/ Nõberu of Sweden, Beyond Communication

Juryns motivering

"Om man ska vinna årets non-profit- ska man inte snacka skit".

 

Årets sociala medier-kampanj

The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp

Juryns motivering

"Vinnaren är inte bara en kampanj utan ett verktyg för alla som vill kompensera gnällspiken Donald Trumps arga inlägg på sociala medier".

 

Årets samhällsinformationskampanj

Fotboll utan fylla – IQ, IQ

Juryns motivering

"En riktig samhällsinformationskampanj når och mobiliserar alla målgrupper som ska påverkas, alltså av kommunikation. Det är Fotboll utan Fylla ett skolexempel på".

 

Årets varumärkesbyggare

Sveriges godaste burgarkedja – MAX Burgers, JMWGolin

Juryns motivering

"Vilket 50 årskalas! På festmenyn stod bland annat klimatburgare, en helgrön restaurang, en pr-kock och en retrorestaurang. Grattis, säger juryn". 

 

Årets bästa pr-kampanj

PU:REST - IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, BCW

Juryns motivering

"Influeraren i denna kampanj var inte hemma utan jobbade på bortaplan. Det var ett udda grepp som gick hem hos juryn och gav uppdragsgivaren en fullträff i pr-krysset".

 

Årets kund

Malin Selander, Tele2 Sverige

Juryns motivering

"Årets kund flyttar gränsen för vad pr är framåt. Denna kund är inte inlåst i traditionell definition utan ser PR som en tydlig och viktig del av hela marknadsmixen. Ett partnerskap där byrån är en förlängd arm av kommunikationsavdelningen är en självklarhet för denna kund. Årets kund är prestigelös i vem som gör vad, är transparent kring beslut, finansiering och vägval. Genom att bryta upp byrå- och kundlogiken och därmed på riktigt jobba tillsammans, förändras synen på vad ickeköpt kommunikation är och kan åstadkomma. Årets kund är Malin Selander, Kommunikationschef Tele2 Sverige".

 

Årets rookie

Jonas Persson, JMW Golin

Juryns motivering

"Årets rookie njuter av variationen och oförutsägbarheten i arbetsuppgifterna – att allt möbleras om konstant är utmaningen och mycket av glädjen i arbetet. Förmågan att kombinera den gamla skolans hantverk gällande medierelationer och redaktionella texter med spetskunskaper inom digital och visuell kommunikation gör att årets rookie mycket väl kan ha branschrekord för sin i ålder i att leverera TV-soffor. Framåtandan exemplifieras av att årets rookie i framtiden ser sig som ledare för en egen byrå eller partner på den nuvarande. Årets rookie är Jonas Persson, JMWGolin".

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-23 12.13Uppdaterad 2018-11-23 12.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: