Digitalt presenteras av:

De skyddar företags rykte på nätet

Från vänster: Sannah Westerlund, Anders Paul Johansson, Clara Edberg på Dotkeeper.

Allt fler företag inser att domännamn inte bara är en licensavgift som ska betalas. ”Det finns strategisk rådgivning kopplat till detta”, säger Anders Paul Johansson, regional manager på domännamnsbyrån Dotkeeper, vars omsättning steg från 9 till 17 miljoner 2018.

Dotkeeper i Malmö märker av en allt större efterfrågan för strategisk rådgivning av domännamn. 

Det visar inte minst det femåriga bolagets resultatrapport för 2018 – där man både ökade omsättningen och dubblade vinstmarginalen, från 4 till 9 procent. 

Efter flera incidenter där företag förlorat domäner, till oseriösa aktörer som livnär sig på att ”kidnappa” ändelsen, har ljuset återigen riktats mot domännamnet. 

Alltså den korta ändelse, oftast med en landskoppling, som avslutar en webbadress. 

Ett aktuellt exempel är när techjätten Weworks svenska domän – som vanligtvis leder till en oskydlig plats för att hyra kontor och arbetsyta –  i mars i år kopplades till en shop för sexleksaker. Ett företags rykte kan alltså ta skada illa kvickt. 

– Vissa kunder har väldigt många domännamn och då blir administrationen jobbig. Namnen ska förnyas en gång per år. Om ett stort bolag har kopplat på massa domännamn över ett helt kalenderår måste de förnyas varje månad. Istället för att lägga ansvaret på den egna it- eller marknadsavdelningen är det bättre att outscoura hanteringen till en partner som är specialist, säger Anders Paul Johansson till Dagens Media. 

Via så kallad do-it-yourself-aktörer så blir det några hundralappar billigare att reggga ett domännamn – men, menar dotkeeper, du får bevaka domännamnet själv och får ingen rådgivning. 

Att anlita en domännamnsbyrå kan även ge andra fördelar. 

– Vi är av den bestämda uppfattningen att har du rätt domännamn i din portfölj så ökar bolagsvärdet. Det är först till kvarn-principen som gäller, vem som helst kan hugga ett domännamn. Är linkedin.com ledigt kan jag hugga det, jag kommer få Linkedins advokater på mig och till slut efter lång tid kommer de kunna claima att domänen tillhör Linkedin. Men då är skadan redan skedd.

En strategisk rådgivare kan även skapa förutsättningar för tillväxt menar Sannah Westerlund, marknadschef och en av grundarna på Dotkeeper.

– Marknaden har utvecklats där företag ser behovet av att inte bara förnya sina domännamn utan också söker en strategisk partner som kan bistå med att utveckla deras portföljer, så att man har rätt innehav som skyddar ens affär mot digitala bedrägerier och hot, liksom skapar förutsättningar för tillväxt. 

För Dotkeepers del ökade antalet medarbetare – från åtta till 15 under året. Dessutom öppnade bolaget sitt fjärde kontor i oktober, det första utanför Sverige, i Köpenhamn. 

– Domännamn betraktas inte längre som bara webbadresser – det är digitala tillgångar som hör till företags immateriella rättigheter. Förra året blev ett historiskt år för oss och vi ser en stor potential av den danska marknaden. Hittills är vi nöjda med mottagandet. Vi är superglada att vi kunnat anställa så mycket under de sista 12 månaderna. Ett bra team och kultur är stora anledningar till vår tillväxt, säger Hjalmar Antonsson, vd och grundare på Dotkeeper. 

Dotkeeper grundades 2013 och har idag kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Sedan juni 2018 är Dotkeeper en del av AWA Group – en immaterialrättsbyrå i Europa och Asien.

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-03-15 13.44

Dela artikeln: