Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"De ska sitta tillsammans"

Publicerad: 12 Oktober 2012, 11:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Mikael Nestius berättar om sin nya roll på Bonnier Business Press och planerna på att utveckla Resumé och Veckans Affärer.


Ämnen i artikeln:

BonnierBonnier TidskrifterResuméDagens MedicinVeckans Affärer

I dag skrev dagensmedia.se om att Mikael Nestius får en ny roll på Bonnier Business Press och går in som vd på Resumé och Veckans Affärer, samtidigt som han är kvar som vd och chefredaktör för Dagens Medicin. Samtidigt läggs Resumé och Veckans Affärer in under Bonnier Business Press.

Till dagensmedia.se säger Mikael Nestius att den nya rollen kan beskrivas som en vd-post för Bonnier Business Press Sverige.

– Jo, det kan man säga men det finns ju formellt sett inte något sådant bolag. Formellt sett är jag vd för Veckans Affärer, Resumé, Dagens Medicin och ansvarar för Bonnier Publishing, säger han.

Du pratar om att det inte formellt finns något bolag som heter Bonnier Business Press Sverige, finns det planer på att forma ett sådant bolag?

– Det är klart att målet är att integrera dessa verksamheter och då ska vi se på hur det rent bolagsmässigt är vettigt att göra det. Men det spelar inte så stor roll, det viktiga är att leda titlarna som en enhet.

Hur känns det att axla denna nya roll?

– Jag tycker naturligtvis att det är jätteroligt, annars skulle jag inte ta på mig detta. Det känns rätt att vi samlar det som är business to business under en hatt.

Vad innebär det att Resumé och Veckans Affärer läggs in under Bonnier Business Press?

– De får ju muskler som enheterna i sig inte har. Vi kan växa och bygga vidare men också se hur man bevarar och får ordning på tidningsaffären.

Varför är det just dessa två titlar som nu läggs in under Bonnier Business Press?

– De är de enda som vänder sig direkt till business to business.Huvudläsaren är den som använder tidningen i sin roll som marknadschef eller verksamhetschef och där tidningen betalas av företaget. De andra tidningarna som ligger kvar under Bonnier Tidskrifter vänder sig till konsumenten.

Ska verksamheterna sitta tillsammans?

– Det finns en långsiktig plan på att de ska sitta tillsammans, men det är inte klart exakt var och hur. Förutom det är vårt första fokus att se hur vi kan utveckla affärerna och se hur utmaningarna ser ut samt hur vi ska ta det hela till nästa steg. Att titlarna ligger tillsammans ger oss lite större kraft och mod.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.