Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De ska hjälpa mediebolagen att tjäna mer pengar

Publicerad: 18 Februari 2009, 05:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Medieveteranerna Thomas Juhrén och Håkan Söderqvist startar konsultbolaget Smart Company. "Vår affärsidé är enkel: hjälpa mediebolag att öka intäkterna och minska kostnaderna", säger Thomas Juhrén.


Duon har sedan 2005 drivit Mediateket, som konsultat framför allt arbetat inom print.

- Men nu har vi fått förfrågningar om att jobba med andra kanaler än print. Vi vill därför expandera, säger Thomas Juhrén.

I samma veva startar man ett nytt bolag - Smart Company. Tanken är att ha få fast anställda och istället ta in "de resurser som krävs för varje uppdrag".

- Vi kan därmed lätt dra på oss en stor kostym om vi behöver, men också en liten om vi behöver det, säger Håkan Söderqvist.

Verksamheten ska framför allt drivas inom fem affärsområden:

• Uthyrning av personal• Utbildning inom framför allt sälj (Thomas Juhrén: "jag har kommit fram till att jag träffat 1.000 printsäljare på MEC och att de flesta skulle kunna ha gjort ett bättre intryck om de kom mer förberedda")• Undersökningar• Analys• Strategi

Det sista handlar mycket om den traditionella konflikten mellan marknadsavdelningen och redaktionen.

- Tidningarna har inte kommersialiserats som de borde. Mediebolag är de enda bolagen där olika delar har olika agenda. Istället för att utveckla en redaktionell plattform borde de utveckla en varumärkesplattform. Annonsörerna vill in i den redaktionella miljön, säger Håkan Söderqvist.

Att starta upp ett nytt bolag i lågkonjunktur är ingenting som skrämmer duon.

- Det ger oss möjligheter. Vi måste vara smarta men samtidigt dras inte vi med stora kostnader eftersom att vi inte har så många anställda. Vi vill vara ett smart, modernt företag, säger Håkan Södervist.

Förhoppningen är dock att flera personer ska anställas.

- Till en början är det vi. Men visst finns det en ambition att bli fler, säger Thomas Juhrén.

Smart Company vill inte uppge några siffror för omsättningsmål. På Mediateket jobbade man med kunder som Impact, Aftonbladet och Sveriges Tidskrifter. De kunderna ligger kvar, men Smart Company har ännu inga egna kunder klara.

- Men vi för diskussioner med flera, säger Thomas Juhrén.

Thomas Juhrén var printchef på Mediaedge CIA i sju år. Han utsågs till Sveriges mäktigaste medieköpare i Dagens Medias undersökning år 2003. Håkan Söderqvist har jobbat i snart 20 år inom analys och research på bland annat Temo, SvD och Mediaedge CIA.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.