Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"De medelstora tv-annonsörerna drabbas av rabatterna"

Publicerad: 6 Mars 2001, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Dennis Rydmark byter jobb från rådgivare på Zenith till rådgivare Media Audits som har som affärsidé att hjälpa marknadscheferna förbättra sina tv-köp. Dennis Rydmark tror att det är de medelstora tv-köparna som drabbas av tv-branschens stora rabatter.


Varför byter du jobb?

- Efter fem år var det dags att se sig om efter något annat, jag lade ut

lite krokar och blev uppringd av ett rekryteringsföretag. Jobbet lätt

spännande.

Vad är ditt uppdrag?

- Jag ska sätta lådan på plats. Först ska jag hitta en lokal och anställa en

person. Huvudsyftet är att etablera företaget på den svenska marknaden.

Hur många ska ni bli?

- Vi kanske är fyra eller åtta personer om ett år. Det är svårt att säga.

Hur ser du på rabatterna i tv?

- I Danmark finns det bestämda skalor som reglerar rabatten i tv. Ju mer en

kund köper desto billigare blir det. I Sverige gynnas små tv-annonsörer som får

rabatt för att gå i tv alls och de stora som kan förhandla sig fram till höga

rabatter. Det blir de medelstora annonsörerna som drabbas.

Vad tycker medierådgivarna om att ni går in och granskar deras arbete?

- Det tycker att det är läskigt att vi ska komma och revidera deras jobb. En

del av dem säger att de ska starta egna granskningstjänster. Det ryktas om det.

Men efter första mötet brukar med rådgivarna brukar de tycka att det kan vara

bra att samarbeta med oss. Vi kollar dem ju inte utan förser dem med

information om vad kunden har fått i förhållande till konkurrenterna om

tv-utrymmet.

Vad ska ni göra för att inte få medierådgivarna mot er?

- Vi ska bilda team med rådgivarna och hjälpas åt för att förbättra för kunden.

Hur mycket kan ni pressa priset på tv-utrymme?

- Det är långt viktigare att nå optimal räckvidd och frekvens i målgruppen än

att bara pressa priset. Det är resultatet vi vill förbättra. Det ska vi göra

med 8 procent efter 18 månader. Det garanterar vi, även om vi inte skriver

några kontrakt.

Vad kostar det att bli kund?

- Vi tar två procent av nettoinvesteringen.

Hur ska ni göra för att granska köp i digitaltv?

- Bra fråga. Det får vi se när det finns en struktur och vi vet vad som händer.

Det sägs att ni skänker bort tjänsten gratis för att få in kunder. Stämmer det?

- Vi kan titta på en kampanj eller göra en provkörning utan att ta betalt. Men

vi är restriktiva med den information som vi levererar.

En del stora annonsörer, som McDonalds, vill inte vara med motiveringen att de

är så stora i databasen (poolen) att konkurrenterna lätt kan genomskåda deras

medieköp. Hur ska ni få med dem?

- De har inte lyssnat på vad vi säger. Vi tar bort alla annonsörer som har fem

procent bättre eller sämre pris än de övriga i poolen. McDonalds skulle trilla

bort om de har så bra priser som de säger.

Hur vet annonsörerna att de betalar rätt pris för tv-utrymmet?

- Det har de ingen aning om. Men du kan fråga vem som helst som köper tv-reklam

och alla säger att de får bra rabatter.

Fakta:

Media Audits bygger på att information om tv-annonsörers nettoinvesteringar

samlas i en databas (pool). Därefter jämförs den aktuella kundens resultat mot

poolen. Idag finns 12 annonsörer och drygt 200 kampanjer i poolen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.