Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De kan vinna Stora Annonsörpriset

Publicerad: 20 Mars 2012, 06:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Nomineringarna till Sveriges Annonsörers "Stora Annonsörpriset" är klara. Dagens Medias krönikör, Carin Fredlund, och Reklamombudsmannen är två som har chansen att vinna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Stora Annonsörpriset har till syfte att årligen premiera en person eller en organisation som har gjort en betydelsefull insats för landets annonsörer.

Priset delas ut av branschorganisationen Sveriges Annonsörer, som för övrigt instiftade nominerade Reklamombudsmannen, i samband med Stora Annonsördagen på Münchenbryggeriet den 18 april.

Priset delas ut för tionde gången och i år är de nominerade:

Carin Fredlund

Motivering: Sveriges mesta reklam- och mediejournalist som under många år har utbildat annonsörer och övriga branschen med kloka analyser och insiktsfulla reflektioner kring reklam och reklambeteenden i tiden. Tack och lov vågar hon även ifrågasätta annonsörerna - men hon gör det alltid från hjärtat och naturligtvis för deras eget bästa.

Jens Nordfält

Motivering: Det är ingen slump att butikerna ser ut som de gör. Två tredjedelar av alla våra inköpsbeslut avgörs nämligen i butiken. Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring och expert på shoppingbeteende vet att det finns massor av knep för att väcka vår köplust. Genom sina studier kan han ge svar på branschens kanske mest avgörande fråga: Vad är det som gör att kunden köper en vara eller inte Vi är tacksamma över att han så generöst delar med sig av sin kunskap, bland annat i den uppmärksammade boken Marknadsföring i butik.

Reklamombudsmannen

Motivering: Bildandet av Reklamombudsmannen, RO, är en milstolpe i annonsörernas historia. På kort tid har branschens egen "domstol", ledd av Elisabeth Trotzig, etablerat sig som en viktig instans för både konsumenter och annonsörer. Med beröm godkänt har RO lyckats förvalta uppdraget - både genom opinionsbildning samt ett framgångsrikt arbete med att hitta finansiärer som visar att branschen har kraft och förstånd att sanera sig själv från oetisk reklam. 

 

De har vunnit tidigare:

2011: Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors

2010: Nyamko Sabuni

2009: Micael Dahlén

2008: Jonas Birgersson

2007: Pelle Törnberg       

2006: Bror Månsson

2005: Birgit Friggebo       

2004: Leon Nordin

2003: Jan Stenbeck      

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.