Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"De gamla kartbilderna gäller inte längre"

Publicerad: 10 Februari 2009, 15:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Bonniers vd Jonas Bonnier om resultatet 2008, vilka affärsområden som blir starka 2009 och varför han väljer att redovisa fler siffror den här gången.


Bonnier tog ytterligare ett kliv mot 30 miljarder kronor i omsättning 2008, men resultatet backade. Samtidigt uppgår nettoskulderna nu till 8,7 miljarder kronor.

- Jag känner mig väldigt nöjd. Det var en liten nedgång men 2007 var Bonniers bästa år någonsin. Det här är Bonniers näst bästa år någonsin, säger Jonas Bonnier till Dagensmedia.se.

Vad tror du om året som kommer ut Bonniers perspektiv?- Det är ju tiotusenkronorsfrågan. Jag tror att jag ska vara försiktig med mina idéer om hur året kommer att utvecklas. Krisen kom snabbare än vi sett tidigare, den verkar vara väldigt djup och många länders regeringar pumpar in mer pengar än vi någonsin sett tidigare. De gamla kartbilderna gäller inte längre.

Alla affärsområden backade 2008 utom Broadcasting & Entertainment. Hur ser du på de olika affärsområdena för nästa år?- Det finns mycket som tyder på att entertainment och bokverksamheterna kommer att ha ett starkt 2009. Samtidigt finns det mycket som tyder på att de ryska och amerikanska annonsmarknaderna blir tuffa. Det blir nog en splittrad bild. Man talar ofta om en annonskonjuktur, men jag tror de kommer vara distinkt olika för tv, dagspress och magasin.

Dagstidningarna står ut med att visa röda siffror.- Expressen hade sitt näst bästa år och DN redovisade en hygglig siffra. Det som kostade pengar 2008 var verksamheten nere i Skåne, strukturomkostnaderna och annonsnedgången. Gör vi en relevant produkt för läsarna tror att det finns goda möjligheter att göra bra ifrån oss även där.

Förra året lämnade ni inte ut siffror för de olika affärsområdena, i år gör ni det. Varför?- Ja, vi har återgått till det beteende vi hade under 2000-talet. Förra året ville jag vänta tills själva årsredovisningen kom, men eftersom det upplevdes av alla mediabevakare som ett försök till mörkning, vilket så här i efterhand blir konstigt i och med att vårt 2007 var bäst någonsin, så tänkte jag att vi kör som vi brukar göra i år.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.