Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De drabbas om Saab kraschar

Publicerad: 17 Februari 2009, 06:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Flera byråer och medier riskerar att förlora en storkund i natt.


Sent på tisdagskvällen avgör troligen Saabs öde, då GM:s högste chef Rick Wagoner lämnar in sin plan för företagsrekonstruktion till Barack Obamas stab. Den svenska regeringen har hittills viftat bort de som efterfrågat hjälp från den svenska regeringen.

En eventuell nedläggning av Saab drabbar inte bara dess anställda i Trollhättan och de mängder av företag som är biltillverkarens underleverantörer.

Mediebyrån Carat förmedlar de 120 bruttomiljonerna som Saab pumpar in i svenska medier.

Saab är också reklambyrån Lowe Brindfors största kund.

På pr-sidan har Saab jobbat med Sund Kommunikation, men i juni 2008 skrev Saab Automobile avtal med Valentin & Byhrs nystartade pr-enhet.

Samarbetet med Sund Kommunikation fortsatte dock, om än i minskad omfattning.

-De kommer jobba kvar med vissa delar, till exempel internkommunikation, sa Gunilla Gustavs, global varumärkeschef för Saab Automobile, till Dagensmedia.se i somras.

Saab har också ett antal sponsringsåtaganden, främst under tennisturneringen Swedish Open. Saab har varit involverat i Båstadsveckan sedan 80-talet, och bland annat erbjudit provkörningar, kundevent och vip-parkering för Saabägare. Dessutom har billtillverkaren ett långvarit samarbete med Salomon, som bland annat omfattar tävlingar i skicross och mountainbike.

Saab anlitar också sökmarknadsföringföretaget Iprospect.

På mediesidan är det framför allt dagspressen som drabbas om Saab styr om in kommunikation eller försvinner. Svenska Dagbladets reklambloggare Hanna Dunér listar de mediebolagen som förlorar mest på en Saab-krasch. Förra året pumpade Saab in 27 miljoner kronor brutto i annonspaketet Land & Rike och 12 miljoner brutto i Stormarknadspress.

Samtidigt visar Sifos siffror att Kanal 5 drabbas hårdast bland tv-kanalerna, då Saab spenderade 12 miljoner brutto i kanalen under förra året. För TV4 var siffran 9 miljoner, enligt SvD.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.