Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DDB tar 3 av 4 printnomineringar

Publicerad: 1 December 2008, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:34

Sverige lyckades bara knipa 4 av 297 nomineringar Eurobest printkategori. Bättre gick det i medie- och designkategorierna.


I dag presenteras Eurobest shortlist över nominerade tävlingsbidrag.

I printkategorien lyckades Sveriges samlade byråer bara plocka hem 4 av 297 nomineringar. Tre av dessa gick till DDB Stockholm för deras kampanjer för McDonalds.

Av de svenska byråernas 22 nomineringar i designkategorien står Happy Forsman & Bodenfors för sex. Bland annat har byrån nominerats för sitt arbete för Arkitekturmuseet och Röhsska museet. Family Business plockade hem två nomineringar för Absolut Colors. Totalt fanns 90 bidrag på listan över nominerade bidrag i designkategorien.

Bland de 12 svenska nomineringarna, av totalt 117 i mediekategorien, märks DDB Stockholm, som knep tre nomineringar för McDonalds. Saatchi & Saatchis uppmärksammade kist-kampanj har också chans att vinna.

Här är svenska nomineringar:

(Byrå, kund, kampanj)

Print

Scholtz & Friends, Arvid Nordquist, The work of the great KikkomanDDB Stockholm, McDonalds, Serviette dispenserDDB Stockholm, McDonalds, McDrive throughDDB Stockholm, McDonalds, Wake up!/McDream

Media

DDB Stockholm, McDonalds, Serviette dispenser (product and service)Garbergs, Stockolm Jazz Festival, Stockholm JazzathonForsman & Bodenfors, Amf pension, MMSGoss, Gothenburg homeless aid, Return to senderSaatchi & Satchi, Medecines sans frontiers, Text a coffin away (product and service)DDB Stockholm, McDinalds, Sort your head outANR.DDBO, Folksam, Please don't read thisDDB Stockholm, McDonalds, Serviette dispenser (best use of media)Grey, Glaxo Smith Kline, Soap for down thereSaatchi & Satchi, Medecines sans frontiers, Text a coffin away (best use of media)Åkestam Holst, Playground, Pack assDeasign, Unilever, Wheel of temptation

Design

802 Stockholm, Telia Sonera, Children Safe ZoneHappy Forsman & Bodenfors, Semrén & Månsson, Semrén & Månsson IdentityDolhem Design, Mathias Dahlgren, Mathias Dahlgren RestaurantTonium Stockholm, Tonium, Pacemaker LogotypeHappy Forsman & Bodenfors, Arkitekturmuseet, Gert WingårdHappy Forsman & Bodenfors, Röhsska museet, Skateboard (Corporate identity schemes)Abby Norm Stockholm, Grand Hotel, DesignForsman & Bodenfors, Nationalencyklopedien, All you need to know Happy Forsman & Bodenfors, Röhsska museet, Skateboard (Publications)Garbergs, Södra Cell, Paper mysteriesEmbrink Design Stockholm, Young Rascals, Kreativa Byråer 2007Family Business, The Absolut Company, Absolute colors (Publications)Happy Forsman & Bodenfors, Arkitekturmuseet, Architecture is decorationEmbrink Design, Embrink Design, Embrink Re:Design AwardAmore Stockholm, Svegro, Green RootsHundra Reklambyrå Water Concept Thoreau Water, ThoreauHappy Forsman & Bodenfors, Storskogen , Storskogen WaterIdentity Works, Åbro, Åbro LejonBVD, V&S Group, Blossa -08Family Business, The Absolut Company, Absolut Colors (Packing Design)

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.