Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DDB spöar Lowe Brindfors om Arla

Publicerad: 29 Augusti 2008, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:41

DDB Stockholm gick segrande ur pitchen om Arla. Valet stod på slutet mellan DDB och Lowe Brindfors.


Uppdraget att kommunicera Arlas mjölkprodukter har tidigare legat hos Forsman & Bodenfors. Det var framför allt DDBs nordiska nätverk som avgjorde valet.

- DDB bedömdes som den bästa partnern inför våra strategiska nordiska utmaningar. De har ett betydande nätverk och en stor strategisk kompetens, säger Inger Söderlund, pr-chef på Arla Foods.

DDB ska enbart jobba med Arlas mjölk, som är mejeriets största volymprodukt. Den ekologiska mjölken har de senaste åren kommunicerats med hjälp av bonden Elin.

Betyder byråbytet att manéret försvinner?

- Elin har haft en framträdande roll och position kring vårt ekologiska sortiment. Det har fått bra genomslag i vår tracking och hon kommer även fortsättningsvis att behållas på något sätt inom den ekologiska kommunikationen.

De första resultaten av samarbetet ska bli synliga först till våren 2009.

- Det är lite för tidigt att uttala sig om vad vi ska göra. Nu ska vi se över mjölkkategorin i detalj. Det är oerhört roligt att få in Arla och det är en rolig kategori där det finns utrymma att göra mycket kreativ reklam. Arla har också en historia av att vara en duktig reklamköpare, säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB Stockholm.

DDB fick nyligen in Unibet och tog innan sommaren Trygg Hansa. Byrån vann också flest guld vid Guldäggsgalan i april.

Varför går det så bra för er nu?

- Vi har ett bra erbjudande. Vi är duktiga strategiskt, men också kreativt.

Exakt hur arbetsgruppen ska se ut är inte klart ännu, men Andreas Dahlqvist, cd, och Lars Axelsson, vvd DDB Stockholm, samt Puk Rohde, strategic planner på DDB Danmark, ska jobba med Arla.

Arla investerade förra året 161 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.