Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DDB raggar åt McDonalds

Publicerad: 22 Januari 2009, 12:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

DDB Stockholm tävlar i Bonniers uppslagstävling med urspårade raggningsrepliker. Copywritern bakom kampanjen försäkrar dock att han aldrig har använt någon av replikerna.


I printannonsen, som än så länge har gått i Vecko Revyn, bjuds läsaren på en kakofoni av raggningsrepliker. Ju längre tiden går desto desperatare blir replikerna.

Raggningsförsöken blir till slut istället till en beställning av en Bic Mac-meny följd av payoffen "När det är dags att gå hem sedan 1973".

DDB Stockholms copywriter Magnus Jakobsson försäkrar att det inte hans misslyckade raggningsförsök som nu görs offentliga.

- Det är allmänt känt att folk raggar på krogen via så kallade "raggningsrepliker". Även om jag själv aldrig har gjort det, då jag är väldigt blyg och lätthatad, säger han och fortsätter:

- Hursomhelst, vi tyckte det var ett roligt tema i vilket många kan identifiera sig. Lika många kan identifiera sig i det faktum att kvällen ofta slutar med en Big Mac på McDonalds. Om möjligt ett ännu godare avslut på kvällen än, låt säga, några berusade kärleksminuter i ettan på Gärdet.

Annonsen är bland annat en del av Bonniers uppslagstävling. DDB Stockholm hoppas på annonserna ska få folk att känna igen sig.

- Det är ett känt tema som många kan relatera till. Budskapet är att man kan äta mat på McDonalds på natten/morgonen. När det är dags att gå hem.

Arbetsgrupp DDB Stockholm: Fredrik Simonsson ad, Magnus Jakobsson copywriter, Johan Holmström cd, Matilda Ruta Illustratör, Patrik Oscarsson Graphic designer, Pelle Josephson projektledare, Emma Joneby produktionsledare

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.