Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

DDB biffar upp plannerteamet

Publicerad: 13 maj 2009, 12:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

DDB möter dagens hårda konkurrens med fler planners och en ny kreatörs-organisation. Bland annat har man plockat Carats planningchef David Sandström. Trots konjunkturen räknar byrån med en oförändrad intäkt i år.


DDB kammade hem flera viktiga kunder ifjol - Arla, Unibet och Trygg Hansa och nu senast Telia. Konjunkturen till trots visar årets första kvartal tillväxt och byrån räknar med oförändrad omsättning i år. DDB planerar nu att stärka den strategiska kompetensen inom det digitala affärsområdet Tribal DDB - och utvecklar sitt plannererbjudande.

David Sandström och Karl Wikström - Planning blir allt viktigare för våra kunders framgång. Att satsa på ett mer integrerat planningarbete gör oss mer konkurrenskraftiga, säger Niclas Melin, vd på DDB.

Den negativa, globala konjunkturen i kombination med drastiskt ändrade medievanor sätter många regler ur spel, menar Niclas Melin. Mer planning kan hjälpa kunderna till bättre affärsstrategier, nya innovationer och sätt att kommunicera på.

Jerker Fagerström lämnade Saatchi & Saatchi ifjol för att bli chef för DDB:s plannerteam, som nu har sex medlemmar. Nyligen anslöt sig Carats planningchef David Sandström. Det senaste tillskottet är Karl Wikström från konkurrenten Lowe Brindfors.

- De flesta företag behöver inte främst bättre reklam utan snarare mer kreativa affärslösningar. Reklamen är en bra inkörsport för det. Inom kommunikation kan man tillåta sig att göra småskaliga experiment som sen kan leda till större organisationsförändringar, säger han.

Det sättet att arbeta med kommunikation vill DDB utveckla - med ordet "kreativa affärslösningar" som ledstjärna. Varje kund ska ha en huvudkreatör, en planner och en projektledare som ansvarar för kundens vision.

- Vi vill arbeta ännu mer med innovation och komma närmare produkten. Det kan handla om allt från att paketera om menyerna för McDonalds till att göra en jazzkalkylator för Volkswagen eller utveckla Telias produkt med hjälp av nätet, säger Andreas Dahlqvist, kreativ chef på DDB.

Planner-teamet sitter tillsammans med kreatörerna, men har samtidigt fokus på kundens affär. Affärsplannern Kristoffer Labuc har bland annat utvecklat en ekonometrimodell som ska hjälpa kunderna att följa upp sina kommunikationsinvesteringar.

- Plannern blir allt viktigare i dagens digitala kommunikationslandskap. Samtidigt måste vi självklart fortsätta att ha fokus på att skapa och dramatisera riktigt bra berättelser, säger Andreas Dahlqvist.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.