Digitalt presenteras av:

Därför viktar Svrvive om mot AR

Anna Norrevik.

Sedan Anna Norrevik tog över vd-rollen på svenska spelstudion Svrvive har bolaget styrt om kursen från virtual reality (VR) till hundra procent augmented reality (AR). “Någonstans i början av året kändes det som att nya möjligheter öppnades upp och vi insåg att det var dags att rikta om ”, säger Anna Norrevik.

Svenska spelstudion Svrvive har haft framgångar med två släppta speltitlar som legat högt på de globala VR-topplistorna. Nyligen meddelade bolaget att de rekryterar en ny vd i form av Anna Norrevik som senast kommer från Paradox Interactive. 

Grundaren och tidigare vd:n Faviana Vangelius von Heijne kommer efter pågående mammaledighet att anta en ny operativ roll i nära samarbete med Anna Norrevik. 

Samtidigt offentliggjorde Svrvive en ny satsning på augmented reality (AR), det vill säga den teknik där den virtuella världen integreras med den verkliga. 

Intresset för tekniken växer just nu på ett globalt plan, då allt fler bolag insett svårigheten i att nå massmarknaden med VR. AR-teknik finns istället inbyggd i de flesta smartphones, vilket gör att tillgängligheten till tekniken blir stor.

Anna Norrevik berättar att Svrvive sedan hon tillträdde har styrt om kursen från hundra procent VR, till hundra procent AR. 

— Någonstans i början av året kändes det som att nya möjligheter öppnades upp och vi insåg att det var dags att rikta om. Just nu håller vi på med ett användarvänligt AR-spel som vi kommer att kunna nå en stor målgrupp med, säger Anna Norrevik till Dagens Media. 

AR-tekniken har idag stor potential, menar hon, medan intresset för VR istället har svalnat under de senaste två åren. 

— Det är fortfarande inte mainstream att ha på sig ett VR-headset hemma, det är dyrt och krångligt och det finns inte så starka varumärken som dragit in människor i tekniken. Vi vet att vi på Svrvive kan göra kvalitetsspel i VR, men vi har inte haft en tillräckligt stor marknad. Det vill vi råda bot på nu genom att rikta in oss på AR, där tillgängligheten är en helt annan. 

Mobilspelet Pokémon Go, som bygger på AR, slog ner som en bomb sommaren 2016. Tröskeln för gemene man att ta till sig av tekniken var uppenbarligen inte speciellt stor, då Pokémon Go slog rekord som den mest nedladdade appen i App Store redan under sin första lanseringsvecka.

Anna Norrevik säger att Pokémon Go har haft stor betydelse för utvecklingen av AR. 

— Om det inte hade kommit ett så starkt varumärke så tidigt och använt sig av tekniken tror jag inte att människor generellt skulle veta idag vad AR innebär och står för. Det fanns så många Pokémon-fans där ute, inklusive jag själv, som var redo att testa tekniken. Dessutom blev det väldigt lätt att bara plocka fram telefonen och visa andra hur det funkar. Det är positivt när så starka varumärken är tidigt ute med att testa ny teknik, och jag skulle önska att det fanns motsvarande Pokémon Go för VR. Men jag tror Nintendo (som äger Pokémon, reds. anm.) väntar på att ta fram en egen hårdvara först. 

När kan VR nå massmarknaden?

— Jag tror att VR kan bli mainstream om tidigast ett år. Det måste komma bättre och billigare hårdvara med starka varumärken som lockar människor in i tekniken. Om ett år tror jag att man hunnit testa VR till många andra användningsområden, såsom hälsa, sjukvård och arkitektur - det finns hur många möjligheter som helst egentligen - vilket kommer göra att efterfrågan på tekniken kommer öka. Det kommer även bidra till att spelmarknaden underlättas, så många sålda headsets kommer leda till att man kan utveckla ännu bättre produkter. 

Vad tror du kommer hända på marknaden under det närmaste året? 

— Inom den närmaste tiden kommer det att komma ett Hogwarts-spel till AR, och jag väldigt nyfiken på vad det kommer innehålla. Förhoppningsvis kommer det att ha ännu mer AR-aspekter än Pokémon Go, vilket vore bra för att det kan visa världen vad mer som går att göra med AR genom att visa på potentialen i tekniken. I övrigt pushar Apple och Google konstant på sin nya mjukvara och hårdvara, så där kommer vi få se mycket mer utveckling.

Läs mer om utvecklingen inom AR i nästa nummer av Dagens Medias magasin - ute den 28 november. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-19 12.53Uppdaterad 2018-11-19 12.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: