Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Därför växer både rea-dagarna och hållbarhetsfrågan

Rea-dagar såsom Black Friday, Singles Day och Cyber Monday växer både i antal och omsättning. Samtidigt ökar hållbarhetsfrågan allt mer i betydelse. Hur går det ihop?

Få kan ha missat att det idag den 23 november är Black Friday, rea-dagen som startade på 50-talet i amerikanska Philadelphia. 

Under åren har Black Friday växt till en världsomspännande shoppingdag, och slår varje år sina omsättningsrekord. Dessutom har liknande shoppingdagar växt fram, såsom Cyber Monday och Singles Day. Under den senare gjorde den kinesiska e-handelsjätten Alibaba i år gjorde ett försäljningsrekord på 30,7 miljarder dollar.

Samtidigt växer motkampanjerna som tar avstamp i den allt starkare hållbarhetstrenden. 

“White Monday” har lanserats som en motpol till Black Friday, och har som syfte att öka medvetenheten om den klimatpåverkan som vår konsumtion bidrar med. Flera svenska varumärken har gått ut med att de istället stänger ner sina webbshoppar under Black Friday, bland andra Mat.se, för att protestera mot konsumtionshetsen. 

Handels utredningsinstitut (Hui) utsåg tidigare i veckan det återvunna plagget till Årets julklapp. 

Två motsatta fenomen som alltså växer sig allt starkare på varsitt håll. Men hur går det ihop egentligen?

Enligt Jonas Arnberg, vd på Hui, är frågan mer komplex än så. 

– Både budgettrenden och hållbarhetstrenden ökar kraftigt, men ofta är samma människor del av båda trenderna. Visst finns det extremer i form av folk som handlar mest via e-paket från Kina och folk som bara äter ekologisk och bär återvunna plagg, men det är sällsynt, säger Jonas Arnberg till Dagens Media.

Digitaliseringen och det sätt på vilket den har förändrat handeln under de senaste 20 åren innebär att vår konsumtion är enormt mycket mer varierad än tidigare, berättar han.   

– Det är lätt att säga att den ena gruppen står emot den andra idag, men det är bara att gå till sig själv och titta på sin egen konsumtion. Kanske köper man bara ekologiska ägg, men fastnar för en billig flygresa. Vår konsumtion är idag komplex, och den tyngsta anledningen till det är varken budgettrenden eller hållbarhetstrenden - utan digitaliseringen, fortsätter Jonas Arnberg. 

Digitaliseringen innebär inte minst att lokala aktörer möter konkurrens från globala e-handelsjättar såsom Amazon och Alibaba, och utsätts för en prismatch som är näst intill omöjlig att vinna. 

Det leder till att varumärken idag tvingas sätta rimliga priser - om det inte handlar om väldigt nischade premium-märken - för sticker priserna iväg för mycket riskerar man att tappa affären. 

Samtidigt, säger Jonas Arnberg, måste allt fler fundera över vilka värden man bör fylla sitt varumärke med för att fortsätta spela en roll i framtiden.

– Det handlar många gånger om att specialisera sig, och där kommer hållbarheten in som en faktor. På det globala planet ligger Sverige i hyfsad framkant när det gäller hållbarhetsfrågan, så det kommer bli en konkurrensfördel för varumärken att profilera sig där. 

Kommer båda trenderna att öka framåt?

– Ja, absolut. Vad som talar för det är bland annat att vi såsmåningom kommer att gå in i en lågkonjunktur, vilket kommer driva mot en ökad budgethandel. Samtidigt kan det resultera i att hållbarhetsfrågan ökar i betydelse, då folk sannolikt kommer bli mer noga i vad de köper. Att vi på Hui utsett det återvunna plagget till Årets julklapp handlar ju inte om att vi driver hållbarhetsfrågan, utan om att vi ser att det finns ett sug efter hållbar konsumtion. Det återvunna plagget fick bli symbolen för det. 

Precis som den enskilde konsumenten ofta tar del av de både rea-dagar och samtidigt försöker ta sitt ansvar på hållbarhetsområdet, tror Jonas Arnberg att ett och samma varumärke kan stå och överväga att antingen hoppa på rea- eller hållbarhetståget. 

– Det där handlar mycket om varumärkesbyggande och att definiera om jag ska vara ett premiumvarumärke som aldrig har kampanj och därför får ta konsekvenserna av det, eller om jag ska vara ett rea-varumärke som alltid är med på kampanj och därför sänker bruttomarginalen men höjer försäljningen?

Hur kommer läget vara nästa år? 

– Jag tror att både krafterna kommer att ha ökat i styrka, både från konsumenthåll och från företagshållet. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-23 06.43Uppdaterad 2018-11-23 06.43

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: