Gå direkt till textinnehållet

Därför valde Nordea Group M: "Det gamla sättet var tungt och långsamt"

Nordeas nordiska marknadschef Elizabeth Fjellerup.

Foto: pressbild

Efter 14 år med mediebyrån PHD bytte Nordea till Group M. I pitchprocessen förvånades den nordiska marknadschefen Elizabeth Fjellerup över byråernas ovana kring att jobba på sättet som banken efterfrågade: "Group M:s sätt att organiseras sig kring kunden var annorlunda än det traditionella".

Den 12 november blev det offentligt att Group M Nordic kammat hem ett kontrakt av större storlek med Nordea, som omfattar hela Norden och gäller både content och mediehantering. Group M kallar uppdraget för det första i sitt slag i denna skala. 

Det som fick dem att vinna pitchen, enligt Elizabeth Fjellerup, som är Nordic Head of Group Marketing på Nordea, var att de hade en ny sorts byrå-sammansättning i rockärmen.

–Group M kom med en intressant byråkonstellation som var annorlunda jämfört med det traditionella sättet att organisera sig kring en kund. De har infört vad de kallar för en ”open agency-konstellation”. Vi har en byrå som vi jobbar med, men de kan i sin tur ta in andra byråer utifrån vad de behöver för att leverera på den uppgift de har. Det är flexibelt och gör att man kan fokusera på att lösa uppgiften oavsett om Group M har resurser i den egna gruppen eller inte.

Elizabeth Fjellerup beskriver hur Nordea tidigare haft en väldigt traditionell setup med olika byråer, där reklambyrån och mediebyrån jobbat tillsammans med briefs.

–Content och media går hand i hand, så varför använda sig av två partners när man kan använda en? Utgångspunkten var att vi ville bli snabbare och mer agila. Det är dessutom lättare att koordinera en partner istället för flera, och det kändes logiskt att göra så, säger hon och lägger till:

– Det visade sig att det inte var så många som var vana vid att jobba på det sättet, så det blev ett större pitchprojekt än vad vi hade trott att det skulle bli. Vi tycker att det blev en bra lösning som det blev. Nu kan vi komma ut på marknaden supersnabbt och agilt – på olika plattformar och i olika medier med den content som behövs i sammanhanget.

Hur många deltog i pitchen?

- Vi startade med 4-5 stycken. Vi har haft en pitchprocess som körts i alla våra nordiska länder, och kravet var att kunna exekvera på alla fyra nordiska marknader.

Vad hade ni tidigare för Mediebyrå?

- Vi har haft PHD i riktigt många år, 14 år. Partnerskapet har varit fint, men vi har levt i det gamla sättet att göra saker på. Vi behövde en ny tillgång som var lite mer up to date med de förväntningar som marknaden har och som kunderna har. Behovet är att kunna komma ut i alla kanaler blixtsnabbt, och det kräver lite omställning.

Vad står bakom Nordeas behov av transformation?

– Kundernas krav på oss är mycket högre än tidigare. De rör sig snabbare än jag någonsin har sett. Någon som är en intressent ena dagen är plötsligt inte längre det dagen efter. Kunderna önskar att vi kommunicerar med dem precis här och nu, och det kräver en helt annan flexibilitet och energi. Kunderna och den digitala transformationsresan, i kombination med att vi hela tiden kommer ut med nya produkter och tjänster som ska presenteras, gör att det inte finns någon extra tid att spela med, och det gamla sättet var för tungt och långsamt.

Group M:s nya uppdrag för Nordea innefattar dataintegrering, audience planning och ett redaktionellt tänk när det kommer till den kreativa utformningen. I “Open Agency” har byrågruppen enligt vd:n Martin Hugosson samlat den bästa kompetensen från gruppen och nätverket, i en skräddarsydd byrå för Nordea, som de kallar “Team Pulse”. 

Hur långt fram sträcker sig kontraktet med Group M?

– Det kommer jag inte ihåg riktigt, men jag hoppas att det blir ett långt samarbete. Jag tror att detta är en modell för framtiden som man kan använda sig av i flera år framöver.

När inleds samarbetet?

–Vi har redan börjat transitionen. Förhoppningen är att vi jobbar med Group M i alla länder från och med årsskiftet.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-11-13 07.21Uppdaterad 2018-11-13 10.40

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: