Gå direkt till textinnehållet

Därför släpper Spotify egna poddar

"Både musik och podcasts är innehåll som berör och engagerar", säger Johan Seidefors om bakgrunden till den fortsatta satsningen på originalpoddar.

Spotify rullar ut ytterligare en lokalproducerad podd samtidigt som bolaget köper upp podcast-bolag. "Vi fortsätter att utöka vår lokala katalog just nu", säger Johan Seidefors nordisk innehållschef på Spotify till Dagens Media.

Carina Berg och Carolina Gynnings podd "Gynning & Berg hittar sig själva" är den senaste podden att lanseras på Spotify exklusivt. 

Johan Seidefors nordisk innehållschef på Spotify säger att de haft podcasts på Spotify sedan 2015 och att man i och med detta vill utöka sitt innehåll av ljudupplevelser. 

– Både musik och podcasts är innehåll som berör och engagerar, och vi har liknande arbetssätt och funktioner för båda formerna där vi hjälper kreatörer att berätta sin historia och att nå sin publik. Samtidigt som vi hjälper användare att hitta innehåll som talar till just dem. I takt med att vi satsar på mer original-innehåll kommer vi fortsätta identifiera röster och berättelser som fyller ett tomrum i vår existerande katalog, säger han till Dagens Media. 

Spotify bekräftade nyligen att det pågår långtgående förhandlingar kring att köpa upp podcast-bolagen Anchor och Gimlet. Satsningen på poddar sträcker sig alltså globalt. 

– Vi samarbetar med olika partners, bland annat leverantörer som distribuerar sina podcasts hos oss och producenter som skräddarsyr innehåll som blir en del av vårt original-utbud, Spotify Originals, som "Gynning & Berg" i det här fallet. 

Hur ser annonsupplägget ut? 

– När det gäller våra original-poddar finns det ett antal olika format för annonsörer, där Synsam exempelvis sponsrar de första fyra avsnitten av Gynning & Berg med pre- och post rolls samt spottar.

Vilka utmaningar ser du med att fortsätta etablera Spotify som en plattform för poddar och inte bara musik? 

– Vi fortsätter att utöka vår lokala katalog just nu. När vi har ännu mer innehåll på plats är vår utmaning också vår största möjlighet: att få alla att veta om att du kan hitta både favoritmusik och favoritpoddar på Spotify. Det bästa av två världar och det särskiljer oss från andra plattformar, säger han och fortsätter:

– På bara två år har vi blivit världens andra största podcast-plattform. Användandet visar att våra användare verkligen uppskattar att ha poddar som en del av deras Spotify-upplevelse. Våra podd-lyssnare spenderar också mer tid än genomsnittet med att lyssna på musik. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-12 08.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: