Gå direkt till textinnehållet

Därför höjer medierna priserna

MEDIESTRATEGI 2019. TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger och Clear Channels presschef David Klagsbrun menar att prishöjningarna handlar om utbud och efterfrågan.

Inför 2019 har TV4 höjt priset på nationell tv med 13,4 procent i snitt, medan TV4:s mest köpa produkt Specifics i snitt höjs med 12,8 procent.

Även om kunderna inte gillar prishöjningen upplever försäljningsdirektör Malin Häger att det finns en mognad i marknaden för den.

- Prisbilden styrs av utbud och efterfrågan, och kommer därför variera från en tid till en annan, och nu har vi haft en stark konjunktur samtidigt som vår enskilda effekt blivit mycket tydligare för marknaden, säger hon.

Även Clear Channel har höjt priserna inför 2019. Det innebär exempelvis en ökning på 11,5 procent på bolagets mest efterfrågade produkt "Adshel" med eurosize-format.

– Ingen vill betala mer och det klart att kunderna tycker det är segt med prishöjningar eftersom det tvingar dem att prioritera. Men vi upplever att köparsidan förstår.

Liksom Malin Häger påpekar han att priserna måste regleras efter utbud och efterfrågan.

– Efterfrågan på utomhus har skjutit i höjden och det blir omöjligt för oss att bygga ut i samma takt. Vi känner oss trygga med att prishöjningen är valid och vi hade med facit i hand nog kunnat höja priserna ännu mer.

Läs mer om mediernas argument för att höja priserna trots annonsörernas kritik i årets första Dagens Media Insikt, vecka 3. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-16 10.17

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: