Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Danskt system ska förbättra svenska medieköp

Publicerad: 25 Oktober 1999, 11:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Danska Media Audits är på väg in i Sverige. Media Audits säljer en tjänst som ska göra det möjligt för företag att stämma av sina medieköp i förhållande till konkurrenternas.


Tanken är att både slutkunder och medieförmedlare ska använda tjänsten.

Tjänsten bygger på ett datasystem som innehåller uppgifter om hur olika företag

investerar sina pengar i olika medier. Systemet ska också klara detaljer som

placering. Till skillnad från Sifo Reklammätningar och Sverigebarometern

handlar det om nettoinvesteringar. Med hjälp av Media Audits system kan en

annonsör ta fram uppgifter om hur mycket konkurrenterna har fått för sina

medieinvesteringar och på sätt avgöra om han/hon fått valuta för pengarna. Det

finns också stöd i systemet för att handla upp mediebyrå och fördela pengar

mellan olika varumärken.

I morgon (tisdag) ska systemet presenteras för Annonsörföreningen. Målet är att

Media Audits ska vara igång i Sverige vid årsskiftet.

Lanseringen i Sverige sköts av mediekonsulten Peer Franzén.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.