Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Danske Bank på väg bort från DDB

Publicerad: 4 juni 2009, 10:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Danske Bank har träffat "ett antal" reklambyråer i Sverige. Men enligt kommunikationschefen Rickard Linderoth är inget "omedelbart" byte av huvudbyrån DDB Stockholm aktuellt.


DDB Stockholm och Danske Bank inledde sitt samarbete år 2007. Enligt uppgifter till Dagensmedia.se har Danske Banks träffat ett flertal reklambyråer den senaste veckan. Danske Banks kommunikationschef Rickard Linderoth bekräftar uppgifterna - men tonar ned betydelsen.

- Vår marknadsdirektör Joachim Rubow har varit i Sverige. Han tittar på eventuella samarbeten i hela norden för att hitta den bästa byråkonstellationen, säger Rickard Linderoth.

- Det finns ingenting som säger att vi ska omedelbart ska byta ut DDB.

Hur många byråer har ni träffat?

- Ett antal byråer. Det har varit några mer eller mindre lyckade möten, vissa har inte rätt kompetens och andra kanske sitter med konkurrerande uppdrag.

Danske Bank har precis avslutat sin största marknadsföringsinsats hittills, för paketet Danske Direkt. Kampanjen har rullat i tv och på webben.

Hur har samarbetet med DDB fungerat hittills?

- Vi har ingen anledning att fundera på något omedelbart byte.

Ni är nöjda?

- Som sagt, vi har ingen anledning att fundera på något omedelbart byte.

Danske Bank spenderade 17 miljoner bruttokronor på reklamköp förra året, enligt Sifo.

- Vi satsar mer i år. Vi tar chansen när vi ser att konkurrenterna inte orkar hålla i, säger Rickard Linderoth.

Hur försöker ni positionera er mot konkurrenterna?

- Vi ser oss som en utmanare. I den här branschen måste man vara en trygg och stark utmanare, som också har kraften att tänka nytt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.