Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Danska multimediaskolan Space Invaders lägger ner

Publicerad: 6 Juni 2000, 06:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Danska Space Invaders, School of Multimedia Design, läggs ner i och med att den sista klassen tar examen den 4 juli i år. Främsta orsaken är att det EU-program som till 50 procent finansierat den tvååriga utbildningen upphört.


- Vi har funderat mycket under det senaste året vilken väg skolan ska ta, säger

skolans rektor och enda heltidsanställda Marianne Mikkelsen. Det vi egentligen

ville göra var att omforma Space Invaders till att utbilda så kallade fria

digitala agenter, personer som driver sitt eget företag och verkar som frilans.

När resurserna inte räckte för att genomföra den här förändringen beslöt vi oss

för att lägga ner skolan.

Marianne Mikkelsen anser att högskolorna i Danmark blivit bättre och bättre det

senaste året och att just denna positiva utveckling var ett av Space Invaders

syften när de drog igång. Finansieringen av Space Invaders har skett till 50

procent via EU, studenterna har stått för 30 procent av kostnaderna och resten

har man "hittat i myllan", som Marianne Mikkelsen uttrycker det. Det har kostat

cirka fem miljoner danska kronor per år och klass att driva utbildningen.

- Vi har sökt andra finansieringsvägar och bland annat fört diskussioner med

kulturministeriet i Danmark, säger Marianne Mikkelsen. Men det är väldigt stelt

och byråkratiskt att driva en statlig skola och vi har inte varit villiga att

kompromissa och göra avkall på vårt dynamiska sätt att arbeta. Vi slutar hellre

att arbeta i nuvarande form än fortsätter under oacceptalba omständigheter.

Just nu pågår en process att registrera varumärket Space Invaders inom EU, men

det är ännu oklart hur varumärket ska förvaltas. I dagsläget, säger Marianne

Mikkelsen, får studenterna ta hand om det. Space Invaders startade 1993 som en

del av danska designföretaget Mouse House och har existerat i sin nuvarande

form sedan 1996. Det tvååriga programmet omfattar utbildning inom

mutlimediaindustrin med fokus på idé och teknik i samspel.

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.