Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Danska Bonnier lanserar hälsosajt i Sverige

Publicerad: 19 Februari 2001, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Idag lanseras danska Bonnier Web Publications sin hälsosajt Avida i Sverige. Sajten grundar sig i tidningarna Mens Health och I form. Målet är att till sommaren ha tre miljoner sidnedladdningar per månad.


- Tidningarna Men´s Health och I Form har över 400 000 svenska läsare så vi vet

att det finns en marknad för en sådan här sajt i Sverige, säger Søren

Hyldgaard, vd för Bonnier Web Publications.

Avida, som i januari lanserade i Danmark, springer alltså ur tidningarna Men´s

Health och I Form. Sajten ska finansieras genom annonser och sponsorskap.

- Jag ser många möjliga annonsörer, alla livsstilsannonsörer, till exempel.

Avida är ingen hälsosajt utan en livsstilssajt.

Att danska Bonnier Web Publications lanserar en sajt i Sverige samtidigt som

svenska Bonnier Net nyligen lagt ner sina webbsatsningar anser inte Søren

Hyldegaard vara så märkligt.

- Bonnier har en mängd framgångsrika sajter, som Dagens Nyheters och Dagens

Industris sajter. Avida är precis som deras sajter, vi lägger ut tidningarna på

webben.

Avida har idag tolv anställda. Den svenska sajten har utvecklats av en svensk

redaktion på Bonnier Web Publications i Köpenhamn. I Lund sitter den svenska

redaktören Helen van den Born, före detta chefredaktör på tidningen Hennes.

Avida ska i höst lanseras i Norge och senare även i Finland. Allt material ska

översättas till respektive lands språk.

Vad sajten kostar att driva, hur mycket Avida.se beräknas sälja för, eller när

sajten planeras gå med vinst vill Søren Hyldegaard inte berätta.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.