Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dansande globetrotter profilerar Ving

Publicerad: 17 April 2007, 07:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Matt Harding, dansande världsresenär och Youtube-fenomen, dyker idag upp i en reklamkampanj för reseföretaget Ving. Se filmen här på dagensmedia.se.


Matt Hardings dans är lite löjlig. Han står på en och samma fläck och sprattlar med benen samtidigt som han orytmiskt vevar med armarna. Han har dansat i alla världsdelar, på små öar i Mikronesien och metropoler som Tokyo. Hans dansfilm har visat mer än sex miljoner gånger på Youtube och nu ska han dansa för Ving för att profilera den nya tjänsten Resemålshitttaren. Tjänsten väljer ut resemål enligt de parameterar som kunden anger.

- Att använda Matt Harding var Forsman & Bodenfors idé. De hade sett honom på Youtube och tyckte att det verkade som han reste och reste men inte riktigt lyckades hitta hem, säger Joakim Eriksson, informationschef på Ving.

I Vings reklamfilm hittar dock Matt Harding hittar hem då han i Turkiet hittar en dansgrupp som dansar samma egendomliga dans som han själv. Början av filmen består av originalklipp från Matt Hardings Youtube-film men de avslutande scenerna i Turkiet har spelats in enkom för reklamfilmen.

- I reklamen arbetar man så ofta med att göra saker för traditionella medier och sedan lägga ut det på internet. I det här fallet gör vi tvärtom, vilket är logiskt eftersom resebranschen alltmer rör sig ut på internet.

Kommer vanligt folk som inte vet vem Matt Harding är att fatta det här?

- Det blir förstås roligare om man vet vem han är men vi har testat filmen internet och alla fattar slutpoängen med att han hittar hem.

En 30-sekundersfilm går upp på TV4 och Kanal 5 idag och ska rulla under tre veckor. Fullängdsversionen på 60 sekunder ska läggas upp på Youtube. Tv-kampanjen får stöd av print i Metro och SvD och bannerannonsering på Aftonbladet.se, Blocket.se, Ettan och MSN.

Inblandade byråer:

Forsman & BodenforsForsberg & CoB-ReelOMD

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.