Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Daniel Collin: "Jag önskar att fler vågade stå för sina åsikter"

Publicerad: 20 Februari 2009, 13:25
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:14

Fyra frågor till... Daniel Collin, vd för Mediaedge CIA, som har startat en Facebook-grupp för att bekämpa anonyma artikelkommentarer.


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Hittills har gruppen lockat 32 medlemmar. Bland dem finns bland andra Reklamförbundets avgående vd Pia Grahn Brikell, Mats Selling, försäljningschef på MSN, Metronome-chefen Mats Dicklén, Impact-chefen Kenth Söderlind, MEC Interactives chef Kristina Carlsson och Carats nordiske vd Håkan Gustafsson.

I en text kopplad till gruppen resonerar Daniel Collin kring de anonyma artikelkommentarerna och ställer frågan "Är det journalistiken som gör massan till en mobb, eller är det anonymiteten i sig som lockar fram all denna bitterhet och allt detta hat?"

Varför har du startat gruppen?- Primärt är det faktiskt för att se om jag kan skapa en grupp som fungerar. På min nivå tenderar det att bli så att man har mycket teoretisk kunskap. Jag tycker att det är viktigt att testa på saker i praktiken, och hade till exempel en blogg redan 2001.

- Just den dagen jag skulle starta gruppen var det en kollega som hade fått mycket anonym bitterhet i kommentarsfälten.

Vad är målet med gruppen?- Jag har inga mål förutom att testa, men jag tycker att det vore kul om det blev en diskussion och debatt om detta. Jag har en förståelse för varför man vill ha kommentarer, men jag önskar att fler vågade stå för sina åsikter.

- Det är inte menat att verka sur, utan jag vill uppmana människor till att stå för sina åsikter.

Hur värvar du medlemmar?- Först lade jag bara upp gruppen. Sedan bjöd jag in ett antal vänner på Facebook.

Vill du att jag stänger av artikelkommentarerna till denna artikel?- Nej, däremot skulle jag önska att de som har en åsikt om detta ringer mig eller mailar mig istället för att skriva anonyma kommentarer så att vi kan diskutera.

Klicka här om du vill gå med i Daniels FB-grupp

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.