Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dämpade medieinvesteringar andra kvartalet

Publicerad: 27 Augusti 1999, 10:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Medieköpen minskade med 0,5 procent under andra kvartalet 1999 jämfört med motsvarande period 1998. Det innebär den svagaste utvecklingen sedan första kvartalet 1997, och detta trots förbättrad konjunktur och positiva framtidsprognoser, skriver IRM i sin rapport.


Totalt investerade annonsörerna drygt fyra miljarder kronor.

Samtliga medier förutom fackpress och direktreklam visar en svagare utveckling.

Men det är framförallt kräftgången i den stora sektorn dagspress som drar ned

de totala medieinvesteringarna. I synnerhet kvällspressen och storstadspressen

minskar annonsintäkterna, skriver IRM, Institutet för reklam och

mediestatistik. Utan att ha gjort en genomgripande analys, förklarar Jan Lund,

analytiker på IRM, utvecklingen så här:

- Osäkerhet kring det nya provisionsavtalet. Avvaktan inför hur digitala medier

ska utvecklas. Och att mediemarknaden är en mogen marknad som liksom

pappermassindustrin inte har så stor inneboende drivkraft.

Så här utvecklades annonsförsäljningen (netto) under andra kvartalet 1999

jämfört med motsvarande period 1998 i procent:

Dagspress: -3,2

Storstadspress: -4,7

Kvällspress: -15

Populärpress: +1

TV: +3

Fackpress: +3,5

Radio -0,4

Utomhus: +2

Internet: +150

Oadresserad DR: -0,6

DR: +5

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.