Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dåligt nätsälj sänkte SvD

Publicerad: 9 Maj 2008, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Svenska Dagbladets vinst minskar från 20 miljoner kronor under det första kvartalet 2007 till 12 miljoner kronor 2008. - Minskningen beror på två saker: tidig påsk och sämre annonsförsäljning för sajterna, säger SvDs vd Raoul Grünthal.


Medan Punkt SE blöder pengar fortsätter Svenska Dagbladet att göra vinster. Enligt Schibsteds rapport blev Svenskans vinst 6 miljoner kronor i år.

- Schibsted särredovisar intressebolagen, där Blocket är den stora delen. Svenska Dagbladet som bolag gjorde en vinst på 12 miljoner kronor, säger Raoul Grünthal.

Förra året var dock siffrorna ungefär samma, vilket gör att SvDs vinst för det första kvartalet i år är 8 miljoner lägre än motsvarande period 2007.

- Tidningen har gått bra men vi har en påskeffekt vilket gör att den försämringen som förra året kom i april kommer i mars i år. Den andra är att sajterna har haft sämre intäkter.

De sajter om ingår i Svenskans redovisning är Tasteline, E24 och SvD.se.

Hur ser du på att ni backar samtidigt som presstödet är på väg bort?

- Den långa trenden är att vi ökar och vi är nöjda med kvartalet. Vi tror intäktsnedgången för sajterna är tillfällig. Vi är försiktigt optimistiska vad gäller presstödet eftersom det nu kommit fram att EU inte kräver att vi ändrar reglerna, de har bara ställt frågor. Därmed blir det en ny förutsättning för riksdagen att ta ställning till och det är inte säkert att Kulturdepartementets förslag går igenom.

Hur påverkar det SvD om Blockets vinster går in i Schibsted Classified Media istället?

- Blocket är kraftigt vinstdrivande. Svenskan äger runt 16 procent och för företaget innebär det att Blockets andel försvinner. Men det är inte helt klart vad vi får istället så det för tidigt att uttala sig.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.