Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dålig lönsamhet fällde Voice

Publicerad: 11 December 2001, 11:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Affärsidén med Voice var att erbjuda annonsörer bättre träff i målgrupper genom att editionera tidningen. Nu har bristande intresse från annonsörer gjort att tidningen läggs ner. Istället fokuserar Acti på att föra idén vidare genom att hjälpa andra företag att individualisera sin kommunikation.


- Det här är ett nytt sätt att tänka och mediebyråer kände ingen trygghet att

förklara konceptet vidare till sina kunder. Sedan behövs en större upplaga om

man ska kunna få fram riktigt intressanta målgrupper, säger vd Peter Scheffer.

Peter Scheffers tanke med konceptet var vid starten 1998 att bygga upp en stor

community runt Voice. Genom att editionera tidningen till olika målgrupper

skulle annonsörer öka sin träffsäkerhet och minska sitt spill. Kattägare skulle

inte få tidningar med redaktionellt material och annonser om hundar,

exempelvis.

Företaget startade 2000 också ungdomstidningen Hybrid med samma koncept. Idag

är båda tidningarna nedlagda på grund av bristande intresse från annonsörer.

- Skulle vi ha satsat vidare på Voice hade det kostat mer än vi hade fått ut på

kort eller medellång sikt. Vi undersökte om vi kunde ta betalt för tidningen,

men det hade lett till för mycket jobb och fel fokus. Då var det bättre att

bara kapa.

Peter Scheffer anser inte att projektet som sådant var misslyckat.

- Vi misslyckas så tillvida att vi inte fick lönsamhet i tidningen. Projektet

var ändå lyckat eftersom vi blev omskrivna runt hela jorden och att vi kan

kapitalisera på det, säger han.

Större delen av Actis verksamhet består idag av att hjälpa andra företag att

bygga individualiserad kommunikation. Bland kunderna nämner Peter Scheffer SAS,

Telia och Europolitan. Av den publistiska verksamheten har företaget bara kvar

tidningen FöräldraNätet.

Voice hade en upplaga på 110.000 exemplar. Vad de fem journalister som jobbade

med tidningen gör idag vet Peter Scheffer inte. Det sista numret av Voice kom i

oktober.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.