Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagstidningar kampanjar för tryck- och yttrandefrihet

Publicerad: 30 Maj 2008, 04:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

På måndag 2 juni går Sveriges dagstidningar ut i en samordnad kampanj om tryck- och yttrandefrihet. Forsman & Bodenfors har gjort annonserna.


Vissa, men inte alla, dagstidningar, kommer på måndag ha en helt vit förstasida med orden "Den här tidningen är inte godkänd av staten".

Inne i tidningen finns sedan en annons som förklarar tidningarnas ståndpunkt om tryck- och yttrandefrihet. I princip alla 168 av Tidningsutgivarnas medlemstidningar kommer att delta i kampanjen.

Kampanjen sammanfaller med att Sverige och Göteborg står som värd för World Association of Newspapers årliga konferens, 1-4 juni. 1700 tidningsutgivare och tidningschefer samlas på Svenska Mässan.

- För två år sedan gjorde vi en kampanj på tryckfrihetens dag den 30 augusti, men nu ville jag passa på när vi har hela världens tidningar här på kongress i Göteborg, säger Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna.

På WAN:s konferens kommer tryck- och yttrandefriheten bland annat uppmärksammas genom att kinesen Li Changqing kommer att få ta emot pressfrihetspriset Golden Pen of Freedom.

Även om svenska journalister inte behöver jobba i samma hårda klimat som Li Changqing, så är det viktigt att uppmärksamma tendenser till inskränkningar av yttrandefriheten, säger Anna Serner.

- Målgruppen för kampanjen är läsarna. De behöver få veta exempelvis att svenska riksdagsledamöter är beredda att inskränka meddelarfriheten till polisen. Yttrande- och tryckfrihet är ingenting vi kan ta för givet.

Janne Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.