Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagspressens annonssälj ökade 2008

Publicerad: 19 Januari 2009, 08:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

De stora svenska morgon- och kvällstidningarna sålde annonser för 11 miljarder bruttokronor under 2008. Det är en marginell ökning från 2007 års siffra, som uppgick till 10,9 miljarder kronor.


Dagens Nyheter toppar försäljningslistan med sina 1,7 miljarder kronor brutto, och ökar med 7 procent jämfört med 2007. Även Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Aftonbladet och Göteborgs-Posten sprängde, precis som förra året, bruttomiljardvallen.

Sydsvenskan, som under hösten stod utan försäljningsdirektör, lyckades trots detta öka sin bruttoförsäljning något. Metro, som under året lanserade sitt annonspaket Dawn till Dusk tillsammans med Schibsted backade på samtliga marknader.

Under 2008 relanserades Stockholm City både en och två gånger. Senast gick man ned i utgivning. Bruttoförsäljningen har enligt Sifo reklammätningar minskat med 24 procent och landade på 287 miljoner.

2008 var också året då Expressen minskade upplagegapet till Aftonbladet. Annonsgapet är dock fortfarande stort, då Aftonbladet säljer för 1,3 bruttomiljarder och Expressen för 789 miljoner.

Enligt IRM:s senaste prognos kommer 8,3 miljarder kronor att investeras i dagspress i år. Förra året var siffran 9,0 miljarder.

Alla siffror från Sifo Reklammätningar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.