Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagspressen har tappat mest i år

Publicerad: 10 November 1999, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Nya siffror av förmedlade annonsvolymer från mediebyråerna visar att storstadspress och kvällspress är förlorarna hittills i år.


Storstadspress har tappat 97 miljoner kronor fram till och med den sista

september i år jämfört med samma period förra året. Den är en tillbakagång med

lite drygt 7 procent. Kvällspressen tappar mer procentuellt. Drygt 14 procent

eller 48 miljoner kronor i absoluta tal. Däremot klarar sig lokalpressen sig

tämligen helskinnad. Så här långt in på året har lokalpressen bara förlorat 28

miljoner kronor. Det är en tillbakagång med 3,6 procent. TV är det medium som

ökar mest. Annonsvolymerna i TV har ökat hittills i år med 135 miljoner kronor.

Det motsvarar en uppgång på drygt 7 procent. Internet fortsätter inte oväntat

sin tillväxt. I september stod Internetannonseringen för 3,1 procent av

reklamvolymen. Det är en snabbare tillväxt än de 1,7 procent som

Internetannonseringen hittills stått för i år.

Henrik Meerburg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.