Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagspressen förlorare i kampen om annonsörerna

Publicerad: 20 Februari 2001, 10:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Tre fjärdedelar av de svenska företagen kommer inte att öka sina investeringar i marknadskommunikation det kommande året. Det visar en undersökning som Annonsörföreningen genomfört bland sina 500 medlemsföretag. Dagspress blir den stora förloraren.


Årets mätning visar att drygt 23 procent av de svarande tänker öka sina

investeringar. Det tar Anders Ericson, vd för Annonsörföreningen, som

inteckning för att företagens investeringar i marknadskommunikation kommer att

öka under 2001.

- Det här är positiva nyheter för många eftersom de stora företagens

reklaminvesteringar är en mycket bra konjunkturmätare. Svaren från våra

medlemmar går emot alla de negativa tungor som talat om en stundande

lågkonjunktur, snarare har vi en fortsatt tillväxt att se fram emot, säger han.

Ungefär 77 procent av de svarande kommer inte att öka sina investeringar och av

dessa kommer ungefär var fjärde till och med att minska sina investeringar. Det

tycker Anders Ericson inte har någon betydelse för de positiva slutsatserna.

Jämfört med förra året minskar dagspressegmentet med drygt 6 procentenheter

från drygt 19 till drygt 13 procent. Det område som blir den stora vinnaren

nästa år är relationsbyggande kommunikation som ökar med nästan 10

procentenheter från knappt 3 till drygt 12 procent.

På frågan om företagen kommer att betala mer i konsultarvoden till reklam-,

pr-, dr-, medie-, event- och webbyråer kommer ett liknande resultat som för

investeringar i marknadskommunikation. Ungefär 15 procent ökar köpen av

tjänster, medan drygt 72 procent har en oförändrad nivå och omkring 13 procent

minskar.

Annonsörföreningen, genomför varje år undersökningen för att ta reda på

medlemmarnas investeringar i marknadskommunikation ? det vill säga reklam,

sponsring, event marketing, direktreklam, med mera. Hittills har ungefär

hälften av medlemmarna svarat.

- Vi brukar aldrig få mer än 50 procent svar, men det är ändå 250 företag och

en väldigt stor undersökning, säger föreningens vd Anders Ericson.

Fördelning planerade investeringar i marknadskommunikation på den svenska

marknaden, i procent, bland Annonsörföreningens medlemmar:

Dagspress: 13, 1 (19,2)

Tidskrifter: 7,7 (7,5)

Direktreklam: 10,3 (10,2)

Event marketing: 1,7 (1,7)

Internet: 1,9 (1,5)

Mässor: 2,9 (2,6)

Presentreklam: 1,1 (0,8)

Bioreklam: 0,5 (uppgift saknas)

Radio: 1,8 (1,5)

Relationsbyggande: 12,3 (2,7)

Sales Promotion: 6,9 (8,6)

Sponsring: 3,8 (3,2)

Tv: 29,4 (28,0)

Utomhusreklam: 3,9 (4,2)

Övrigt: 2,7 (6,5)

Marknadsandel i procent 2001 (2000).

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.