Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagspressen får dagliga räckviddsmätningar

Publicerad: 10 April 2008, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

TUs upphandling av leverantör för dagspressvaluta är inne i slutfasen och TNS Gallup står som den stora utmanaren mot nuvarande leverantören Sifo. Vem det än blir så pekar allt på att det blir dagliga räckviddsmätningar.


I april förra året drog Tidningsutgivarna, TU, tillsammans med Sveriges Mediebyråer igång en översyn av dagspressvalutan. Ett tiotal institut bjöds in. Nu hoppas parterna på att ha hittat en leverantör före sommaren.

- Både vi och mediebyråerna vill ha en långsiktig valutalösning. Vår avsikt är att skriva ett ramavtal på en femårsnivå så att man vet att det är den här valutan som gäller och det här institutet som levererar pappersräckvidder, säger Anna-kari Modin, bransch- och marknadschef på TU.

Projektledare är Citys chefredaktör Mikael Nestius samt Aegis-konsulten Björn Demme, som var med och grundade Mediekompetens (i dag Vizeum).

De nuvarande Orvesto-undersökningarna genomförs i princip på samma sätt som vid starten för mer än 30 år sedan. Tidningarna har möjlighet att redovisa siffror tre gånger om året, men många gör det per helår.

- Det tycker vi inte är tillräckligt ofta, åtminstone inte för de krav som riksannonsmarknaden ställer, säger Anna-kari Modin och fortsätter:

Istället vill TU ha en daglig mätning vars siffror redovisas varje månad.

- Redovisningen måste ske månadsvis, på en typdag. Vi vill ha en undersökning som kan visa i mars vad en tidnings genomsnittliga räckvidd var en måndag i februari, säger Anna-kari Modin.

Förutom snabbare mätningar efterlyser parterna ökad insyn i hur mätningarna går till.

- Från mediebyråhållet vill vi vara med och påverka vilka metoder som kommer att användas. Där ingår svarsfrekvenser, svarsbenägenhet, hur man svarar på frågor och hur vi kan undvika så många felkällor som möjligt, säger Björn Demme.

Dagliga mätningar var senast på tapeten 2002. Men förhandlingarna mellan TU, mediebyråerna och tidningarna havererade. Citypaketet pekades ut som bromskloss av bland andra Carats dåvarande mediechef Johan Drakenberg och Thomas Juréhn, som då var printchef på Mediaedge CIA.

Citypaketet skulle dock senare införa dagliga räckviddsmätningar. Tekniken kallas Print panel och intervjupersonerna får då svara på sitt läsande via sms. Mätningarna startade 2004 och genomförs av TNS Gallup.

TNS Gallups vd Per Boström bekräftar att bolaget är med i den pågående upphandlingen. Men han kan inte kommentera någonting om hur han vill förändra mätningarna.

- Den här processen är inne i ett så pass känsligt läge, säger han.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias pappersutgåva, nr 7 2008, i en något annorlunda version.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.