Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dags för en modernare Chef

Publicerad: 28 februari 2007, 08:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Nytt omslag, ny logga och nya vinjetter. Tidningen Chef ser rejält annorlunda ut när första numret efter redesignen kommer ut den 12 mars.


PW

Pernilla Widén


När nya numret av Chef kommer ut har tidningen genomgått en ordentlig uppfräschning.

- Vi har gjort om hela formen - omslaget, loggan, typsnitten och avdelningsstrukturen. När det gäller avdelningarna så är en tredjedel kvar, en tredjedel uppfräschade och en tredjedel helt nya, säger Henrik Frenkel, tidningens ansvarige utgivare och publisher.

Varför väljer ni att göra det här just nu?

- Tidningen har funnits i elva år och är en succé. När det går bra ska man vara modig och våga göra förändringar. Det sker ett generationsbyte inom chefskåren. 40-talisterna fasas ut, och vi vill att tidningen ska tilltala den nya tidens chefer som har ett modernare sätt att leda sina anställda.

Hur har innehållet förändrats?

- Tidningen går på djupet och ger mer praktisk nytta. I dag är våra läsare betydligt mer krävande än när tidningen startade. Det finns inte tid för "nice to read"-läsning utan allt måste fylla ett behov.

Vem har tagit fram den nya formen?

- Det har varit ett samarbete mellan byrån Zeitungs AD Lars Johansson och vår AD Dan Mårgård. Tankarna på en ny form väcktes redan för ett år sedan, och det senaste halvåret har Lars arbetat väldigt nära oss på Chef.

Det var viktigt att formen skulle bli radikal och nytänkande. Därför valde Henrik Frenkel att inte ge Zeitung några gränser.

- Kraften att vilja gå tillbaka till det man hade innan är så stark ändå, så det är lika bra att göra en ordentlig förändring. Det var många "kill your darlings" redan från början. Nu väntar vi alla med stor förväntan på att första numret med den nya formen ska komma ut.

Chef planerar flera kampanjer kring utgivningen den 12 mars.

Förutom tidningsannonser i bland annat Svenska Dagbladet blir det riktade kampanjer till 500 speciellt utvalda chefer och aktiviteter för tidningens så kallade bullkunder - kunder som köper många tidningar till sina anställda.

Tidningen kommer att delas ut på stan på utvalda platser, exempelvis vid Arlanda Express. Dessutom hålls en releasefest.

- Under redesignen har vi skickat ut så kallade smygtittar till 4.000 personer, där vi berättat löpande hur arbetet fortskrider. Nu följer vi upp det med ett nyhetsbrev för att få kommentarer på resultatet. En omgörning är inte klar när första numret kommer ut. Det är snarare början till slutet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev