Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagensps säger upp personal efter dålig höst

Publicerad: 12 November 2008, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Hösten har varit trög för Dagensps annonsförsäljning. Nu säger affärssajten upp en säljare och en redaktör. "Vi sänker våra kostnader med 30 procent", säger vd Bengt Uggla.


Pontus Schultz, Peppe Engberg och Bengt Ugglas affärssajt Dagensps har haft en motig höst.

- Vi har gjort ett sparprogram eftersom annonsförsäljningen under hösten har varit jättedålig, säger Bengt Uggla.

En säljare och en redaktör har sagts upp. Den totala arbetsstyrkan är åtta personer.

- Det är inget dramatiskt. Läsarna ska inte märka något och annonsörerna ska inte märka någonting, säger Bengt Uggla.

150.000 unika besökare klickar in på Dagensps varje vecka, enligt Bengt Uggla. Sidvisningarna uppgår till 1,8 miljoner.

Dagensps hade mellan 2006 och 2007 en tillväxt på drygt 100 procent, då omsättningen gick från 5,7 miljoner kronor till 12,4 miljoner. Förlusten 2006 vändes till en vinst på 120.000 kronor.

- Vi har varit i en tillväxtfas och det är dyrt att växa. Den kommande tiden ska vi inte rikta in oss på tillväxt. Annonsmarknaden är skitdålig, så enkelt är det.

Hur mycket omsätter ni i år?

- Svårt att säga. Våren var bra, hösten jättedålig. Jag kan tänka mig att vi ökar kanske 15 procent i år.

Går ni med vinst?

- Ja, det gör vi.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.