Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagens Nyheter startar sportbilaga

Publicerad: 2 Januari 2002, 09:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Måndagar blir veckans höjdpunkt för Dagens Nyheters sportintresserade läsare. Från och med 28 januari får sporten en egen del med åtta sidor varje måndag. Nya annonsplaceringar för sporten planeras till framsidan, sidan tre och placering i tabeller.


Sportdelen är ett årslångt projekt initierat delvis med anledning av det sportintensiva året 2002.

- Vi har tappat mycket utrymme på sporten de senaste åren. Idag har vi knappt fyra sidor på måndagar. Sportdelen har vi fått efter att ha tjatat och varit kritiska mot neddragningarna, säger Johan Esk, chef för sporten i Dagens Nyheter.

Sportdelen ska innehålla den vanliga bevakningen men med större tillslag. De stora sportevenemangen i år, bland andra vinter-OS, handbolls-EM och fotbolls-VM, ska förstås också bevakas hårt.

Detaljerna för annonsmöjligheter är inte klara i dagsläget, annonsavdelningen väntar in sportredaktionens planering. Annonsdirektör Urban Hilding har dock vissa idéer om var annonsörer kan förvänta sig att bli erbjudna utrymme.

- Det blir någon form av annonsering på framsidan. Vi tittar även på placering på sidan tre. Sportdelen ska också ha ett brett och stort tabellinnehåll, där har vi tittat på om det kan finnas utrymme för småannonser liknande det vi har på ekonomisidorna, säger han.

Projektet med sportdelen ska utvärderas i slutet av året. Johan Esk hoppas att det får en fortsättning.

- Grunden till sportdelen är att Hans Bergström har en mer positiv syn på sport än vad Joachim Berner har. Det är naturligt att Hans Bergström vill förändra saker när han kommer som ny och jag kan inte tänka mig att sportdelen bara blir ettårig, säger Johan Esk.

Ekonomi/Konsument, som idag delar utrymmet med sporten, får en egen del på måndagar.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.