Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagens Industri kommer ut under sommaren

Publicerad: 27 oktober 1998, 10:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Sommaren 1999 kommer Dagens Industri ut hela sommaren. Det sade chefredaktör Hasse Olsson på Marknadsföreningen i Stockholms möte i morse.


- Numera är juni en aktiv period och det är läge att komma ut hela sommaren.

Därför kommer vi ut under nästa sommar, säger chefredaktör Hasse Olsson.

Även i somras kom Dagens Industri ut en gång per vecka under en treveckors

period. Nästa sommar blir det fullt utgivning sånär som på ett uppehåll för

måndagar perioden 28 juni - 23 augusti. Tidigare har Dagens Industri

rabatterat annonserna med 10 procent per annons upp till 50 procent. Ännu har

inte Dagens Industri avgjort om det blir någon sommarrabatt 1999.

Några planer på söndagsutgivning finns dock inte.

Vidare sa Hasse Olsson att han inte tänkte sätta in någon stöt mot Svenska

Dagbladet.

- Nej, vi är en komplementtidning. Förutom Financial Times och Wall Street

Journal brukar affärstidningar vara komplementtidningar till dagspress.

Hasse Olsson sa att han inte ville vara i Schibsteds kläder.

- Det finns ingen klockren lösning för Svenskan. Den kan inte bli en

Stockholmstidning. Den kan inte bli en rikstidning. Och ingen affärstidning.

Kanske kan den blir en svensk Jyllandsposten med olika sektioner för

näringsliv, kultur, regionala nyheter. Men det kostar ett par miljarder och tar

två år.

MTGs eventuella planer att göra om Finanstidningen till en affärsvärldens

gratisutdelade Metro, kommenterade Hasse Olsson:

- En gratistidning blir snart betydelselös. Tidningens trovärdighet och status

sjunker. Vi välkomnar ökad konkurrens från Finanstidningen men två jämstora

affärstidningar vore en omöjlighet. Och det är vinnaren som får alla pengarna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.