Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dagens Forskning ska ta annonser från dagspressen

Publicerad: 7 Januari 2002, 12:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Idag är det premiär för vetenskapstidningen Dagens Forskning. Tidningen vill vara med och dela på både dags- och fackpressens annonskaka.


Tre helsidesannonser och elva halvsidor har Dagens Forskning sålt i premiärnumret. Anders Björnsson, chefredaktör och ansvarig utgivare, är nöjd med försäljningen.

- Den var över förväntan med tanke på att januari är en ganska taskig annonsmånad och mot bakgrund av den allmänna lågkonjunkturen. Dessutom är det ju första numret.

Vilka uppfattar du som de främsta konkurrenterna när det gäller annonsförsäljning?

- Det beror på vilken typ av annonser man pratar om. I första numret har vi mest märkesannonser, där ser vi dagspressen i stort som de främsta konkurrenterna. Sedan har vi goda förhoppningar att få mycket platsannonser i tidningen. Då är det inte bara universitetspress vi konkurrerar med, utan också fackförbunds- och branschpress, till exempel Skolvärlden.

Hur ska ni marknadsföra tidningen?

- Vi kommer att satsa väldigt hårt på gratisdistribution med första två numren. De första gratisupplagorna ligger på 70 000 . Nu har vi runt 1000 prenumeranter som vi fått genom kontakter.

Vilka ser ni som den huvudsakliga målgruppen?

- Jag är inte så förtjust i att tala om målgrupp. Jag gör en tidning som jag själv vill läsa. Det finns högt utbildade människor som inte kommer att läsa tidningen och sedan finns det icke-akademiker som är väldigt intresserade. Men generellt sett har vi två målgrupper - de som befinner sig i kunskapssektorn och behöver se vad som händer i andra delar av sektorn. Och de som står utanför kunskapssektorn men är beroende av kunskapen i den. Man kan jämföra den gruppen med läsare av affärspress som äger aktier men som inte nödvändigtvis jobbar i aktiebolag.

Är du nöjd med första numret?

- Det är inga katastrofsidor i den i alla fall även om allt går att göra bättre. Den är snygg och vi har fått med de fyra pelarna nyheter, feature, fackboksrecensioner och opinionsbildning.

Dagens Forskning, som ges ut varannan vecka, går i första skedet ut i en upplaga på 50.000 exemplar. Målgruppen är i första hand akademiker i fackförbundet Sacos register, studenter på universitet och högskola samt anställda på forskningsintensiva företag. Priset för en helsidesannons är då 80.000 kronor. Fyra gånger om året går tidningen ut i en upplaga på 450.000 ex, till samtliga anslutna i Saco och AEA (Akademikers Erkända A-kassa). Vid dessa tillfällen kostar en helsida 80.000 kronor.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.