Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dagens Forskning byter vd

Publicerad: 28 maj 2002, 12:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Henrik Ahl ersätter Ulf Franzén på Dagens Forsknings vd-post. Ulf Franzén avgår efter att ha fullgjort sitt konsultuppdrag och ersätts i augusti av Henrik Ahl, idag projektchef på DN Annons.


- Jag sprang på en plastannons i Pressen Tidning. Det är en klassisk jobbytarhistoria, säger Henrik Ahl.

Henrik Ahl är idag övergripande ansvarig för prodiktutvecklingen på Dagens Nyheters annonsavdelning. Han har tidigare haft fler befattningar inom DN och Pressens Morgontjänst och tror att hans breda bakgrund är ett av skälen till att han fått jobbet.

- Bred kompetens är förstås fördelaktigt, säger han.

Dagens Forskning lockar honom från DN med en idé om att göra en tidning utifrån en publicistisk målsättning snarare än kommersiell. Att Dagens Forsknings ägare ser långsiktigt på sin tidning är en annan av fördelarna enligt Henrik Ahl.

Han vill inte definera sitt jobbyte som ett avhopp från DN.

- Jag vill se det som att jag går till Dagens Forskning, inte från DN. Den utmaning som jag får på Dagens Forskning är svår att matcha på DN. Jag lämnar en stor morgontidning och går till en liten entreprenör och det är såklart svårare att få vara med att påverka vart DN ska ta vägen, säger Henrik Ahl.

Vad gör du först?

- Huvudfokus ska ligga på att få upp läsandet och att få läsare och annonsörer att förstå att Dagens Forskning är här för att stanna. Många nya tidningar som startar läggs ner ganska snart och annonsörer och läsare är avvaktande inför nya tidningar. Det ska vi arbeta bort.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev