Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

D2D-avhoppare startar eget

Publicerad: 17 Augusti 2010, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:42

Stefan Andersson och Alexander Lydecker startar ett eget säljbolag. Det nya företaget ska sälja åt kvällspressens bilagor och magasin och sitta hos annonspaketet Impact. Målet är att nå 30 miljoner nästa år.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAlexander LydeckerMetro

– Vi har länge velat starta eget. När vi fick frågan var det ett enkelt val, säger Stefan Andersson.

Impact kommer att ha ”ett nära” samarbete i bolaget - men blir inte delägare.

– De kommer att kännas som barn i huset. De sitter med oss och kommer att vara mycket på Expressen och Aftonbladet med oss. Vi hade lika gärna kunnat anställa dem men alla vill inte vara anställda, säger Tanu Tandan, chef för Impacts Stockholmskontor.

Stefan Andersson gick från Metros och Schibsteds annonspaket D2D till Impact så sent som i april i år. Nu slutar han alltså.

– Jag ser det inte så. Stefan Andersson sitter hos oss men är inte anställd, säger Tanu Tandan.

Bolaget – som ännu inte har ett namn eftersom det inte är godkänt hos PRV – ska sälja Expressens och Aftonbladets fredags-, söndags- och tv-bilagor.

– Vi går enligt budget på våra magasinkoncept just nu. Men med rätt fokus skulle vi kunna öka försäljningen mycket, säger Tanu Tandan.

Så mycket som 30 miljoner kronor, om man får tro Stefan Andersson. Det är nämligen så mycket som han och Alexander Lydecker förväntar sig att dra in nästa år.

– Men sedan vet man aldrig vad som händer på marknaden. Men det ser inte omöjligt ut, säger han.

Stefan Andersson och Alexander Lydecker var de första säljarna som anställdes på D2D. I framtiden kan bolaget komma att ta in andra produkter än Impacts.

– Vi börjar så här men vi hoppas kunna anställa och växa och kanske inte heller bara sälja print, säger Stefan Andersson, som tidigare varit printchef på mediebyrån OMD.

Impact och D2D slåss till mångt och mycket om samma pengar och personal. Samtidigt är Aftonbladet delägare i både bolagen. Hur ser de på att Impact snor D2D:s säljare?

– Om något tycker jag att det visar på våra ägares professionalitet. Hade de börjar ha synpunkter på våra rekryteringar hade det varit oprofessionellt, säger Tanu Tandan.

Som Dagensmedia.se berättade tidigare i dag har D2D ersatt Stefan Andersson och Alexander Lydecker med Ronnie Åkerlund från IDG samt Gustav Thuman från Metro.

– Vi ska även utöka med ett nytt namn men det är inte klart än, säger Magnus Kepinski, försäljningsdirektör på Metro.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev