Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

CSN-strul stoppar studenttidning

Publicerad: 11 December 2001, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Nära 200.000 ex av TCOs tidning Studentlivs senaste nummer har inte nått mottagarna. Detta efter att CSN fått förändrade möjligheter att lämna ut sina adressregister. Hittills är tidningen tio dagar försenad och minst ett femtontal annonsörer har drabbats.


- Det här är ett tillfälligt problem. Vi för en dialog med CSN som talar om en

positiv lösning. Det här är naturligtvis trist och vi ska göra allt som står i

vår makt att lösa problemet, säger Studentlivs chefredaktör Alexander Armiento.

Ett femtontal annonsörer har köpt helsidesannonser i det aktuella numret av

Studentliv. Listpriset är 46.500 kronor. Annonsörerna har fram till idag inte

blivit informerade om att deras annonser i Studentliv ännu inte har nått

målgruppen.

- Vi har fått tidningen här hos oss och har inte alltid jättekoll på

distributionen. Men vi träffade redaktören nu på förmiddagen och fick

information om förseningen. På eftermiddagen har vi börjat informera

annonsörerna, säger Jörgen Rosengren, vd på Frick Media som säljer åt

Studentliv.

Studentliv distribuerar sin tidning till studenter registrerade hos CSN. Det är

två förändringar som nu ställt till det för Studentlivs distribution. Dels har

CSN bytt datasystem vilket försvårar utlämning ur adressregistret. Sedan 1

oktober får CSN heller inte lämna ut registren enligt personuppgiftslagen. Att

nummer fem av Studentliv skulle få problem med distributionen borde alltså inte

kommit som någon överraskning för Alexander Armiento.

- Nej, men vi har haft en dialog med CSN i en positiv anda under hela perioden

sedan CSN signalerade att detta var ett problem. De har sagt till oss att de

vill lösa det. Vi har stora förhoppningar att kunna lösa problemet tills nästa

nummer kommer i februari, säger han.

Senaste numret av Studentliv har hittills kommit ut med knappt 10.000 ex.

Resten ligger hos distributören och väntar på att distribueras. Större delen av

de cirka 200.000 ex distribueras normalt via CSNs register. Hur tidningen ska

distribueras är fortfarande inte helt klart.

- Nu kommer vi göra utskick med andra källor. Jag ber att få återkomma med

information om exakt hur vi ska göra, säger Alexander Armiento.

Drabbade annonsörer är bland andra Post & Telestyrelsen, Bregott, Magic-house,

moderaterna, Burger king, Sundsvalls kommun, SIF, HTF,

Statstjänstemannaförbundet, Swebus, Föreningssparbanken, STA travel,

Quicktionary, Sveriges Akademiska Idrottsförbund och Konkurrensverket.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.