Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

CSN i annonsbojkott mot Metro

Publicerad: 24 Juni 2002, 06:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Efter en egenkampanj i Metro där tidningen använt sig av frasen "Välkommen till CSN var god dröj..." meddelar myndigheten att de i framtiden inte tänker annonsera i tidningen.


Egenkampanjen marknadsförde Club Metros Visakort till studenter. En av kampanjerna innehöll frasen "Välkommen till CSN var god dröj...".

- Vi ville anspela på att CSN historiskt sett inte varit så serviceminded och ett ställe dit studenter vänt sig vid behov av pengar. Jag tycker att vi använder oss av den allmänna opinionen som känner till detta, säger Johan Ramel, marknadschef Metro.

CSNs generaldirektör Björn Mårtensson skriver i ett öppet brev till Metros chefredaktör Sakari Pitkänen att "CSN har förbättrat sig och Metro bör inte ska åka snålskjuts på vår tidigare, något långsamma organisation. I april hade vi en medelkötid på en minut och 47 sekunder. Detta borde föranleda Metro att dra tillbaka kampanjen."

I brevet skriver Björn Mårtensson vidare: "Jag anser att Metros användande av en statlig myndighets namn på det sättet tyder på en mycket tveksam affärsetik. Och med det kommer vi att avböja framtida erbjudande om annonsering i er tidning."

Johan Ramel tycker dock att CSNs kritik är obefogad.

- För det första, att skriva affärsetik om en annonskampanj är kanske att ta i. För det andra så kan vi ju inte styra vår egenmarknadsföring för att locka in fler annonsörer. Vi testar folks opinion precis på samma sätt som vi gör med våra annonser mot DN. Vi tycker att vi gör det med ett leende på läpparna, säger Johan Ramel.

Björn Mårtensson anser att det hela är utagerat.

- Vi försöker bemöta det som vi anser är sakligt felaktigt. Då var det här brevet mitt sätt att agera.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.