Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Cross begär tre dotterbolag i konkurs

Publicerad: 28 Oktober 2001, 19:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Cross Communication har begärt tre dotterbolag i konkurs. 30 anställda berörs. Koncernen konsoliderar den fortsatta verksamheten till ett bolag.


Cross Communication begärde i onsdags dotterbolagen Cross Advertising,

Cross Communication Internet och Cross Communication Management i konkurs.

Det innebär att kommunikationskoncernen blir av med sin reklambyrå, webbyrå och

managementkonsult-bolag.

- Bolagen som har drabbats verkar i branscher med stora problem. Det är inte

bara vi som har haft problem, utan hela branscherna, säger Bo Albertsson, vd

för Cross Communication.

I september aviserade Cross Communication personalminskningar på 25-30

personer. Det skulle minska personalstyrkan till 40 personer. Om de 30

anställda som arbetar i de konkursade bolagen får jobba kvar är ovisst.

- Vi har ambitionen att flytta över personalen till moderbolaget.

Ska verksamheten för alla era olika bolag flyttas över till moderbolaget, Cross

Communication?

- Det har varit min avsikt sedan 1 oktober.

Vilken affärsidé får bolaget?

- Det ska bli ett företag som kombinerar kompetenser inom olika

kommmunikationsområden. Vi ska utgå ifrån ett kommunikationsproblem (i stället

för olika kommunikationsdicipliner) och ta fram de lösningar som är bäst för

kunden.

Två av bolagen som nu försvinner stod för en betydande del av koncernens

omsättning. Reklambyrån Cross Advertising hade intäkter på 33 miljoner kronor

och gjorde ett resultat på minus 4,3 miljoner kronor under år 2000. Webbyrån

Cross Communication Internet redovisade samma år intäkter på 32 miljoner kronor

och ett resultat på minus 2,6 miljoner.

Förutom de konkursade bolagen ingår även bolagen Cross Information Aktiebolag

Cross Concept Factory i Cross Communication.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.