Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Cordovans koncernchef drar

Publicerad: 15 Augusti 2008, 13:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Samtidigt som kommunikationskoncernen Cordovan förbereder ett samgående med en dansk kommunikationsgrupp, säger koncernchefen Magnus Penker upp sig. "Bolagets inriktning förändras och det är dags för mig att gå vidare mot nya mål", säger han till Dagens Media.


Cordovan hade siktet inställt på en börsnotering men har växlat spår och ska istället slås samman med en dansk kommunikationsgrupp. Det är en av anledningar till att Magnus Penker väljer att sluta.

- Det blir ett skifte i bolaget från managementkommunikation till ren kommunikation. Det är en naturligt punkt att kliva av när planerna på börsintroduktion läggs på hyllan och det istället byggs en större privat kommunikationsgrupp, säger Magnus Penker.

Han är stolt över vad Cordovan, tidigare Adera, har åstadkommit.

- På 2,5 år har vi ökat omsättningen från 20 miljoner kronor per år till 200 med bibehållen lönsamhet. Det har varit en rolig resa men nu drar jag vidare mot nya äventyr.

Vad för slags äventyr?

- Jag har lite saker på gång men det är för tidigt att prata om det nu.

Rolf Jansson, styrelseordförande i Cordovan, går in som tillförordnad koncernchef men säger att det inte är säkert att Magnus Penker ska ersättas.

- Vi vet fortfarande inte hur rollerna kommer att fördelas efter mergen med danskarna så det får bli en senare fråga.

Han vill inte berätta vilket företag det är som Cordovan ska slås samman med men berättar att affären ska vara klar inom några veckor.

- Vi sitter i slutförhandlingar nu.

Varför övergav ni börsnoteringen till förmån för den här affären?

- Ja som det ser ut på börsen nu är inte en notering optimal. Vi är trots allt ganska små i den här sektorn. Genom ett samgående får vi mer kött på benen inför resan mot börsen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.