Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Cordovan startar webbyrå - vill dra in 20 miljoner

Publicerad: 13 Maj 2008, 04:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Cordovan Group startar webbyrå i Stockholm. Koncernchef Magnus Penkers mål är att byrån ska ha 20 anställda och omsätta 20 miljoner kronor inom ett år. Samtidigt flyttar koncernen sitt huvudkontor till Stockholm.


Ansvarig för Cordovan Digital, som byrån ska heta, blir Håkan Jonsson. Han har ett förflutet som grundare av webbyrån Winston men kommer senast från Betway.

- Vi har en digital byrå och en klassisk reklambyrå i Göteborg. Nu vill vi komma igång i Stockholm med en digital byrå som sedan ska gå mot att bli en integrerad byrå, säger Magnus Penker.

Hur mycket ska ni omsätta?

- Tittar vi på hur vi omsätter i dag gör vi en miljon per skalle. Så säg 20 miljoner kronor.

Enligt Magnus Penker ska Cordovan Digital profilera sig som byrån som går från "klick till intäkt".

- Det handlar mycket om förståelse för branschens försäljningsprocesser. Annrs trycker man inte på varukorgen och folk går inte och köper. Först gäller det att bygga varumärke, så klart, men hur behåller man kvar kunderna och får dem intresserade? Det finns många webbyråer men kan de kundtjänst? Kan de försäljning? Det kan vi.

Cordovan har två affärsområden: communication och performance. Koncernen har kontor i London, Bryssel, Sophia Antipolis, Göteborg och Malmö.

- Proforma omsatte vi runt 150 miljoner kronor 2007. Med de orderböckerna vi har nu landar vi på 200 miljoner kronor proforma för 2008, säger Magnus Penker.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.