Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Cordovan anställer nio

Publicerad: 11 maj 2009, 07:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Cordovan Group rekryterar nio personer från konkursade Admire Communications. "Vi vill stå rätt rustade när konjunkturen vänder", säger Rolf Jansson, vd och koncernchef på Cordovan Group.


Göteborgsbaserade Admire Communications var en byrå specialiserad på marknadskommunikation av avancerade tekniska produkter och tjänster. Bland annat fanns Volvo Lastvagnar och andra bolag inom Volvokoncernen på kundlistan.

Enligt bolagets senaste bokslut hade Admire 18 anställda. I slutet av april försattes byrån i konkurs. Nio av medarbetarna har nu rekryterats av Cordovan Gruop, som sedan tidigare har samarbetet med Admire.

Cordovans vd är, trots den vikande annonskonjunkturen och fordonsbranschens kris, positivt inställd till möjligheten att ta över Admires uppdrag för Volvokoncernen.

- Bolagen inom Volvo är jätteintressanta kunder för alla byråer i Göteborg. Det är heta namn även om tiderna i dag är dåliga.

­ Givetvis bestämmer kunderna själva om de vill följa med Admire-medarbetarna, men detta ger oss en möjlighet att göra mer för Volvo, Rolf Jansson vd och koncernchef för Cordovan Group.

Det är främst projektledare samt tekniskt kunniga copywriters som de nio består av.

- Några av dessa har jobbat med Volvo i upp till 20 år. De besitter en otrolig kunskap och förståelse för tekniskt tunga kunder.

Hur kommer det sig att ni kan anställa nio personer nu under lågkonjunkturen?

- Vi försöker att slimma där det behövs och anställa där det går. Vi försöker helt enkelt utnyttja läget för att få tag på rätt folk och stå rätt rustade när det vänder. För det gör det. Frågan är inte om utan när.

Personalen från Admire anställs i ett nybildat bolag, helägt av Cordovan Group. Koncernen omsatte 36 miljoner kronor, enligt det senaste bokslutet som gäller helåret 2007, och uppvisade en vinst på drygt två miljoner kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.