Gå direkt till textinnehållet

Contentbyrån John Brown Media till Sverige

På bild: Carl Lundgren på John Brown Media, Jayne Reah på John Brown Media group och Mattias Behrer, koncernchef för Dentsu Aegis Sverige.

Foto: Press

Dentsu Aegis tar den globala byrån John Brown Media till Sverige. "Det här blir en extra pusselbit inom koncernen och ett väldigt starkt komplement", säger Carl Lundgren.

Contentbyrån John Brown Media, som ingår i byrånätverket Dentsu Aegis, startar upp i Sverige. Med etableringen i Sverige är byrån verksam på totalt elva marknader. 

Byrån kommer ledas av Carl Lundgren som arbetat inom Dentsu Aegis sedan sex år tillbaka. Inledningsvis kommer resultaten för byrån räknas in i nätverkets resultat. 

– Det här blir en extra pusselbit inom koncernen och ett väldigt starkt komplement till Isobar och det befintliga kommunikationserbjudande som vi redan har inom Dentsu, säger Carl Lundgren, till Dagens Media. 

Styrkan i den för Sverige nya byrån ligger bland annat i att den är global. 

– Vi har en global erfarenhet och kunskap från andra marknader. Sedan är det också en fördel att vara en del av Dentsu-nätverket och tillsammans med byråer som Carat, Iprospect, Vizeum och Isobar får vi ett unikt helhetserbjudande när det kommer till marknadsföringstjänster. 

Den nyetablerade byrån kommer främst fokusera på att skapa innehåll inom mode, mat, hem, hälsa och finans.

– Inom de segmenten finns det varumärken som arbetar väldigt nära sina kunder och har en nära kunddialog. Vi kommer fokusera mycket på kunddialog med både befintliga och potentiella kunder. Det kan exempelvis handla om mer djupgående kommunikation och storytelling som man kan hitta i content-magasin och kundtidningar, säger Carl Lundgren. 

Det finns en kritik och debatt i branschen kring att det finns risk att man inte ser till kundens bästa när man har medierådgivning och contentskapande i samma hus. Finns det risk för att ni bara kommer gynna varandra?

– Jag förstår helt och hållet den kritiken. Vi verkar inom en stor koncern men kommer även springa på egna kunduppdrag som inte har att göra med Denstu. Men som alla bolag inom Dentsu är det alltid den specifika kunden som är i fokus. Vi siktar alltid på att leverera bästa möjliga lösning mot våra kunder, vilket ibland kanske gör att vi rekommenderar andra byråer från andra koncerner. Vi skulle aldrig ta ett uppdrag som vi inte känner 100 procent för eftersom det kan skada vårt varumärke. 

Vilka är era största utmaningar?

– För det första måste vi etablera oss som ett trovärdigt varumärke i Sverige, även om vi har en stor och gedigen erfarenhet från andra delar av världen så är vi nya här. Men vi har mycket att tacka för att moderbolaget Dentsu är välkända och har goda relationer med de flesta stora varumärkena och kunderna i Sverige.

Än så länge är det hemligt vilka kunder som John Brown Media har knytit till sig i Sverige men inom kort kommer man kunna presentera sina första uppdrag. 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-01-30 13.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: